Postautor: piotr_now » 12 cze 2006, o 20:21
W miniony wekhend m/v "KRAFTCA" spłynęła na wodę.
Dnia 10. czerwca o godz. 12.00 na pochylni W1 Ośrodka Wulkan odbyło się wodowanie kolejnej jednostki con-ro, typu B201-II. Con-ro to kontenerowiec-rorowiec - statek mogący przewozić zarówno ładunki wtoczone, jak i kontenery. Jest to już czwarte w tym roku wodowanie.
Jest to druga jednostka z serii ośmiu zamówionych przez holenderskiego
armatora Spliethoff's Bevrachtingskantoor B.V. z Amsterdamu.
Statek z pochylni zwolniła pracownica stoczni, pani Zofia Kuchcińska, która od ponad 30 lat jest operatorem urządzeń suwnicowych.
Zdanie jednostki przewidziane jest na październik br.
Głównym projektantem jednostki jest mgr inż. Marek Nowak. Statek po wejściu do eksploatacji zasili szeregi armatora Transfennica.
Wybrane parametry techniczne statku:
Pojemność brutto: 24 800 GT
Pojemność netto: 7 400 NT
Nośność: 18 250 t
Długość: 205,00 m,
Szerokość: 25,50 m
Silniki główne: Wärtsilä typ 12V46C, moc 2 x 12 600 kW,
Prędkość: 22,7 węzła.
Statki con-ro B201
Statki te, oznaczone symbolem B201-II, łączą funkcje jednostek typu roro i kontenerowców, optymalizowane są dodatkowo do przewozu papieru.
Jest to nowy typ statku nie budowany dotąd w Szczecinie.
Statek budowany jest dla największego holenderskiego armatora Spliethoff Bevrachingskantoor B.V z Amsterdamu.
Wyjątkowe w skali światowej jest zastosowanie na tego typu statku ładowni kontenerowej bez pokryw lukowych i demontowalnych, przestawialnych prowadnic kontenerów w części rufowej.
Na 2800 m linii jezdnych, rozmieszczonych na czterech pokładach statki będą przewozić wszelkiego typu pojazdy, poczynając od samochodów osobowych i autobusów, poprzez 60 t zestawy drogowe i 65 t pojazdy gąsienicowe, kończąc na 120 t zestawach Mafi, tj ciągników wraz z naczepami do przewozu m.in. kontenerów.
Dwa najniższe pokłady przystosowane są m.in. do przewozu papieru.
Pokład zewnętrzny i ładownia dziobowa przystosowane są do przewozu ok 660 kontenerów o wszystkich spotykanych powszechnie rozmiarach, co zapewnia pełną elastyczność w tym zakresie. Duża wysokość między pokładami w części rufowej umożliwia przewóz ładunków wielkogabarytowych. Wszystkie przestrzenie ładunkowe przystosowane są do przewozu ładunków niebezpiecznych, z odpadami nuklearnymi włącznie.
Szerokość rampy zewnętrznej (25 m) umożliwia jednoczesny załadunek
wszystkich pokładów.
Na statku zastosowano stery podwyższające sprawność napędową co zapewnia prędkość powyżej 22 węzłów.
Statek wyposażony jest w stabilizatory płetwowe i system wyrównywania
przechyłów w czasie za- i rozładunku.
Dwa stery strumieniowe z dodatkowym tunelem wyrównawczym, które zastosowano na jednostce podwyższają właściwości manewrowe statku zwłaszcza przy małych prędkościach.
Zdjęcie i informacje dzięki uprzejmości SSN, Pani Izabeli Maruszczak
-
Załączniki
-