Żegnamy granicę

Informacje dotyczące działania portalu i forum, propozycje i sugestie zmian, sprawy techniczne, zauważone błędy.
Rembas2
Posty: 13
Rejestracja: 12 lip 2007, o 19:02

Żegnamy granicę

Postautor: Rembas2 » 20 gru 2007, o 14:13

Pożegnanie z granicą!

Weźcie ze sobą nożyce do metalu!
Zapraszamy 21 grudnia 
(piątek) o godzinie 13.00 na dawny mostek linii kolejowej Szczecin-Nowe 
Warpno, tam właśnie spotkamy się! - w tym symbolicznym miejscu pożegnamy 
"granicę przyjaźni".
Po przejściu przez most dotrzemy do miejscowości Rieth, gdzie odbędzie się 
spotkanie. Przewidziany jest posiłek – grochówka.
Czekamy na Wasze zgłoszenie, wyjazd autobusem ze Szczecina o godzinie 11.00,
 miejsce zbiórki przy Teatrze Pleciuga.
Zgłoszenia proszę wysyłać na adres lazowski@post.pl, informacje tel. 601 
738038.
Współorganizatorem spotkania będzie Stowarzyszenie Gmin Polskich 
Euroregionu Pomerania oraz Gmina Nowe Warpno.
Wyjazd z Rieth około godz. 15-16.

Andrzej Łazowski i Michał Rembas
Stowarzyszenie Czas Przestrzeń Tożsamość

Andrzej Łazowski –  601 738038 e-mail: lazowski@post.pl
Michał Rembas – 661 914 658 e-mail: m.rembas@macsimum.com.pl

Krótka historia
Randower Kleinbahn (Kolejka Randowska, od nazw lokalnej rzeczki i 
ówczesnego powiatu Randow, która przetrwała w nazwie obecnego powiatu 
Uecker-Randow), gdy powstawała w latach 1897-1906 połączyła Stobno (Stöven) 
pod Szczecinem, Dołuje (Neuenkirchen), Wawelnicę (Wamlitz), Radlicę 
(Marienthal), Dobrą Szczecińską (Daber), Buk (Böck), Rzędziny (Nassenheide),
 majątek Stolec (Stolzenburg), folwark Lenzen, Stolzenburger Glashütte 
(obecnie Glashütte), Zopfenbeck, Hintersee, Ludwigshof, Rieth, majątek 
Albrechtsdorf (Karszno) z Nowym Warpnem (Neuwarp). Dziś wiłaby się po obu 
stronach polsko-niemieckiej granicy, dwukrotnie ja przecinając (w Stolcu i 
między Rieth a Nowym Warpnem). Ale nie istnieje od 1945 roku Pozostały po 
niej fotografie, ślady po torowisku, nieliczne zabudowania lub ich resztki 
i... sentyment, po niemieckiej stronie granicy wyrażający się szlakiem 
turystyczno-rowerowym, biegnącym jej trasą i oznaczonym odtworzonymi 
szyldami kolejowymi.
Polska dołączy niedługo do grupy państw Schengen, granica przestanie być 
barierą, rację bytu stracą przejścia graniczne. Czy nie warto byłoby 
uzupełnić "kolejkowy" szlak turystyczny na całej jej długości, i dalej do 
Szczecina?
Pomiędzy Rieth i Nowym Warpnem, na trasie dawnej kolejki, raz w roku, w 
maju na jeden dzień otwierana jest granica, by umożliwić polsko-niemiecki 
festyn graniczny. Naturalnym ich spoiwem jest właśnie historia i szlak tej 
nie istniejącej już linii kolejowej.
We wrześniu 1945 roku, gdy podczas prac polsko-sowieckiej komisji 
granicznej, (ustalającej szczegółowy przebieg granicy, ogólnie wyznaczonej 
w Poczdamie) polska delegacja postulowała przesunięcie poczdamskiej granicy 
na północ od Stolca o 3-6 km na zachód, tak by po polskiej stronie znalazła 
się cała linia Stobno-Nowe Warpno, sowieccy wojskowi nie wyrazili na to 
zgody; "...mieli mocny argument - o linii kolejowej trudno było mówić, gdyż 
ostały się z niej jedynie nasyp, mostki i słupy telegraficzne. Stan kolei 
do Nowego Warpna Sowieci znali zaś doskonale, gdyż niedawno sami ją 
zdemontowali i wywieźli na wschód". (W. Kalicki: Awantura o lewy brzeg. 
[w:] Ostatni jeniec wielkiej wojny. Warszawa 2002).
Tak skończyła się historia. Pozostał symboliczny most kolejowy na granicy 
polsko-niemieckiej, zapomniany przez lata. Teraz po wejściu do Schengen na 
nowo powraca.
Awatar użytkownika
skorpion
Posty: 256
Rejestracja: 11 sty 2005, o 09:54
Lokalizacja: 5. Lipca/Grunstrasse

Postautor: skorpion » 24 gru 2007, o 09:03

No i mamy keine grenzen :)
Zaraz jadę sprawdzić jak to wygląda w rzeczywistości.
A linia kolejowa Szczecin-Nowe Warpno, kto wie może kiedyś zostanie odtworzona jako atrakcja turystyczna...
Awatar użytkownika
Ralf747
Posty: 533
Rejestracja: 24 lut 2006, o 16:40
Lokalizacja: Stettin Scheune Stövener Allee

Postautor: Ralf747 » 24 gru 2007, o 10:16

Granica bardzo fajnie wygląda tylko jeszcze podczas przejazdu trzeba zwalniać do jakiś 50 km/h ale tak to luksus :) Czekam tylko aż zdejmą wszystkie tego typu ograniczenia i będzie się np. w Kołbaskowie przejeżdżać tak jak by się po prostu przejeżdżało pod mostem.
Awatar użytkownika
RychO
Posty: 3274
Rejestracja: 2 lis 2004, o 14:10
Lokalizacja: Szczecin - Kozacka Góra
Kontakt:

dawnych wspomnień czar

Postautor: RychO » 26 gru 2007, o 21:00

Przypomina mi się otwarcie granicy z NRD – od chyba? – 1 stycznia 1972, można było przekraczać na dowód osobisty. Słynne książeczki walutowe, gdzie ewidencjonowano zakup Wschodnich Marek, był określony limit. Ulice miasta pełne trabantów, byle jak ale byli lepiej zmotoryzowani. Także wycieczkowe ikarusy o bogato zdobionych karoseriach. Kabaret Elita (Wrocław) nazwał to najazdem plemion trabanckich. Czasem się szło dobre kilkaset metrów i wkoło słychać było tylko język niemiecki.

Wcześniej, jeszcze lata 60-te: Pamiętam szkolną wycieczkę po Szczecinie i okolicach. W programie było Kołbaskowo. Dwa zamknięte szlabany. Czekaliśmy dobre 15 minut, zobaczymy jak się „granicę przyjaźni” przekracza. I nic. Pusto, głucho... jedziemy dalej.
Pavlinsky
Posty: 107
Rejestracja: 5 lip 2004, o 19:26
Lokalizacja: Szczecin-Świerczewo

Postautor: Pavlinsky » 26 gru 2007, o 22:38

skorpion pisze:No i mamy keine grenzen :)
Zaraz jadę sprawdzić jak to wygląda w rzeczywistości.
A linia kolejowa Szczecin-Nowe Warpno, kto wie może kiedyś zostanie odtworzona jako atrakcja turystyczna...
Na granicy przez jakiś czas będą jeszcze pewne nieznaczne utrudnienia, ponieważ umowa luksemburska z 1985 r. już od początku przewiduje, że znoszenie granic między sygnatariuszami ma następować stopniowo. I tak było na każdej granicy gdzie strefa Schengen się powiększała, np. kontrolę graniczną (już bez kontroli wzrokowej) między Niemcami, Francją i Beneluksem zniesiono całkowicie dopiero w 1995 r.

Raczej wątpliwe by udało się odtworzyć linię kolejową (Rosjanie rozebrali ją w taki sposób, że właściwie trzeba by było zaczynać niemal od podstaw). Ale dobrym pomysłem mogłoby być przeprowadzenie w jej dawnym ciągu oznakowanej ścieżki rowerowej po stronie polskiej. W ostatnich latach takie ścieżki przeprowadza się na w miejscu rozebranych torów w wielu miejscach w Anglii. Sam nie raz widziałem i jeździłem z przyjemnością - linie kolejowe często przebiegają przez urocze obszary krajobrazowe.
Awatar użytkownika
skorpion
Posty: 256
Rejestracja: 11 sty 2005, o 09:54
Lokalizacja: 5. Lipca/Grunstrasse

Postautor: skorpion » 28 gru 2007, o 10:27

Pavlinsky pisze: Raczej wątpliwe by udało się odtworzyć linię kolejową (Rosjanie rozebrali ją w taki sposób, że właściwie trzeba by było zaczynać niemal od podstaw). Ale dobrym pomysłem mogłoby być przeprowadzenie w jej dawnym ciągu oznakowanej ścieżki rowerowej po stronie polskiej. W ostatnich latach takie ścieżki przeprowadza się na w miejscu rozebranych torów w wielu miejscach w Anglii. Sam nie raz widziałem i jeździłem z przyjemnością - linie kolejowe często przebiegają przez urocze obszary krajobrazowe.
Ścieżka rowerowa to dobry pomysł. Znalazłyby się na taką inwestycję pieniądze unijne.
Są już takie ścieżki w naszym regionie, wykorzystujące dawne nasypy kolejowe: Goleniów - Helenów i Stepnica - Przybiernów.
Ta druga, biegnąca niezwykle malowniczą trasą dawnej kolejki wąskotorowej, pokryta została jednak nieprzyjazną dla rowerzystów nawierzchnią - żwirem po którym jazda nie należy do przyjemnych.
Awatar użytkownika
gustaw70
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2008, o 09:00
Lokalizacja: Augustwalde
Kontakt:

Re: Żegnamy granicę

Postautor: gustaw70 » 31 paź 2015, o 21:34

Plan Stacji Neuwarp
Załączniki
Neuwarp plan stacji cz1..JPG
Awatar użytkownika
gustaw70
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2008, o 09:00
Lokalizacja: Augustwalde
Kontakt:

Re: Żegnamy granicę

Postautor: gustaw70 » 31 paź 2015, o 22:29

cz2
Załączniki
Neuwarp plan stacji cz2..JPG
Awatar użytkownika
gustaw70
Posty: 10
Rejestracja: 19 cze 2008, o 09:00
Lokalizacja: Augustwalde
Kontakt:

Re: Żegnamy granicę

Postautor: gustaw70 » 31 paź 2015, o 22:30

cz3
Załączniki
Neuwarp plan stacji cz3..JPG

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 23 gości

cron