Strona 1 z 1

Podziemia na Dworcu Głównym

: 24 lip 2004, o 23:35
autor: Sławek
Nie znam się na podziemiach, ale z zainteresowaniem przeczytałem to co tu piszecie.
Nie znalazłem jednak nic, i to wydaje mi się dziwne, o podziemiach na dworcu Szczecin Główny. Kiedyś pisało się o nich w Kurierze Szcz.
A może temat jest Wam dobrze znany i nie warto o tym wspominać - jeśli tak to sorry... :)
Wiem, że pod dworcem i w jego okolicach są potężne podziemia.
Wczoraj byłem tam i zauważyłem coś, co nigdy przedtem nie wpadło mi w oko - stojąc na peronie I, tyłem do budynku dworca i do Odry, patrząc na peron II, zauważyłem w bocznej ścianie podwyższenia peronu II (nie wiem jak to się fachowo nazywa...) normalne okno, z wystającą rurą, widać że dalej jest całkiem spore pomieszczenie pod ziemią. Trudno się jednak przyjrzeć, bo trzeba by wejść na tory... Ja nie zaryzykowałem :D
Pozdrawiam - Sławek

: 24 lip 2004, o 23:58
autor: Bruce
Aż jutro pójde sprawdzić to okno w podwyższeniu peronu, ja też nigdy na to niezwróciłem uwagi.
Co do podziemi dworca głównego to ten temat NIE jest dobrze znany, "powiedzmy" że byliśmy i widzieliśmy, ale napewno nie wszystko, nie wszędzie zajrzeliśmy a tego okna napewno niewidzielismy. Według mnie całe to podziemia są niżej niż to okienko które widziałeś. Więc albo to jest jakaś piwnica, albo kolejny poziom tych podziemi do którego my niedotarliśmy.

Do tej pory znane wejścia i wyjścia to:
- jedno w scianie oporowej na ostatnim peronie
- dwa wejścia są na placu Zawiszy Czarnego
- i jedno jest w przejściu podziemnym miedzy peronami

Schron jest dwupoziomowy a do wyjść na pl.Zawiszy Czarnego prowadzi klatlka schodowa która ma chyba pieć pięter. Obecni jest wykorzystywany przez Obronę Cywilną, no to chyba tyle na ten temat, wciąż zbyt mało informacji, jak ktoś wie cos więcej to proszę sie podzielić tą wiedzą.

: 29 lip 2004, o 15:08
autor: Sławek
Aż jutro pójde sprawdzić to okno w podwyższeniu peronu, ja też nigdy na to niezwróciłem uwagi.
I co Bruce - coś ustaliłeś?
Jeśli tak, to daj znać.
Bo nie wiem, czy należy mi się "chwała odkrywcy" czegoś ciekawego. :D
Chociaż specjalnie się nie łudzę, to faktycznie "za płytko"
Pozdrawiam - Sławek :D

: 29 lip 2004, o 15:16
autor: Bruce
Tak byłem zobaczyć to okienko, ale na tory też niewchodziłem, a z peronu niewiele widać, na 90% mogę stwierdzić że nie jest to połączone z tym duzym schronem który ja zwiedzałem.
Także dopóki tego bliżej sie nie zbada, to okienko pozostanie małą zagadką, myslę że niedługo bedzie trzeba zorganizować legalne zwiedzanie podziemi dworców PKP i PKS.

: 29 lip 2004, o 17:13
autor: peter
Witam zainteresowanych.
Zgodnie z planem dworca z 1905 roku pod peronami dworca przebiegały trzy tunele. Ten pierwszy to dla podróżnych (obecnie). Drugi o którym tu jest mowa to tunel bagażowo-pocztowy ( na wysokości ekspedycji przesyłek tem gdzie stoją wózki pocztowe) był on nawet szeroki. Pamiętam przy przebudowie układu torowego dworca jego konstrukcja z zewnątrz była odsłonięta. No i trzeci na końcach peronów (na wysokości pętli autobusowej) tam były jakieś magazyny ale nie wiem od czego. Oczywiście z tych tuneli były wyprowadzone windy.

: 28 sie 2004, o 23:45
autor: asianawrot
podobno z ten tunel prowadzil az na poczte i byly nim przewozone przesylki????

: 29 sie 2004, o 08:52
autor: Bartez
tak jak napisał Bruce
schron jest wykorzystywany przez Obronę Cywilną
i jest naprawde duzy, jesli tylko beda mozliwosci (prawne i techniczne) napewno tam wejdziemy i w miare mozliwosci zdokumentuyjemy to tak aby kazdy kto jest zainteresowany mogl sie temu przyjzec dokladniej

pozdrawiam

: 9 wrz 2004, o 15:36
autor: Gość
Siema wszystkim. Jestem pocz±tkuj±cym badaczem podziemi, by³em pod qistorpem w tunelu przy uni lubelskiej i w pomieszczeniu pod tarasami na wa³ach chrobrego. Mogliby¶cie mi napisaæ jak dostaæ siê do bunkra pod dworcem. Mój mail to www.kibiczbysiu@wp.pl .

: 9 wrz 2004, o 15:38
autor: Gość
Pomyli³em maila bez www oczywiscie, czyli tylko kibiczbysiu@wp.pl

: 9 wrz 2004, o 22:03
autor: Bruce
Oj, niewiem czy się tam dostaniesz.....sami dokładnie niewiemy jak to załatwić, trza iść pewnie do dyrekcji PKP i pogadać. Innej możliwości chyba nie ma :)

: 10 wrz 2004, o 00:16
autor: peter
Z pewnych źródeł wiem, że przygotowywana przebudowa dworca, któram ma się jeszcze w tym roku rozpocząć zakłada wykorzystanie starego "pocztowego" tunelu jako przejścia pod peronami (bo jak wyżej dodałem jest przestronniejszy) a zamknięcie obecnego. Tak więc sobie myśle może by fotograficy ten funkcjonujący tunel tak udokumentowali....

: 13 wrz 2004, o 20:57
autor: MiWolo
To jak wy tam się dostaliście, jaki był ten przypadek? Acha mam pytanie, czy podziemia na dworcu są połączone z siecią podziemi?

: 13 wrz 2004, o 22:17
autor: Bruce
Zbysiu pisze:To jak wy tam się dostaliście, jaki był ten przypadek? Acha mam pytanie, czy podziemia na dworcu są połączone z siecią podziemi?
:) No to był przypadek, który juz się zapewne niepowtórzy, więc nie bede się rozpisywał na ten temat.

A co do połączenia tego schronu z "siecią podziemi" to raczej zamieśił bym tą teorię w dziale z bajkami i baśniami.
Co prawda jeden redaktor :wink: rozpisuje się na ten temat , ale to są tylko i wyłącznie jego domniemania a przez to robi tylko mętlik w głowach i zamieszanie.
Żeby rozwiać wszelkie niewiadome, to informuje, że schron pod dworcem głównym nie jest połączony z zadnym "systemem podziemi" , nie mówie że kiedys nie był, ale teraz nie ma po tym żadnych śladów.

: 22 mar 2005, o 00:18
autor: PEPA
peter pisze:Z pewnych źródeł wiem, że przygotowywana przebudowa dworca, któram ma się jeszcze w tym roku rozpocząć zakłada wykorzystanie starego "pocztowego" tunelu jako przejścia pod peronami (bo jak wyżej dodałem jest przestronniejszy) a zamknięcie obecnego. Tak więc sobie myśle może by fotograficy ten funkcjonujący tunel tak udokumentowali....
Przestronny??

: 22 mar 2005, o 11:00
autor: Bundyman
Zgadzam sie.

Pan redaktor bardzo czesto wznieca tylko poruszenie i "plotkuje"...
Wiele relacji jest naciąganych jak chocby tekst o oszklonym tunelu pod odra...

pewnie gdyby mieszkancy szczecina z sprzed45' roku nie spalili i nie zniszczyli doszczętnie pełnej dokumentacji dotyczacej , wodociagow , kanałow , tuneli i innych cudów techniki mielibysmy pełny obraz.