Jsz - zagadka nr 8

Odgadywanie miejsc, postaci i wydarzeń ze zdjęć, opisów, itp. Każdy użytkownik, który chce zadać zagadkę, zakłada osobny wątek i tytułuje go: nazwa użytkownika + numer zagadki.
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Jsz - zagadka nr 8

Postautor: Jsz » 11 lut 2005, o 00:30

Ostatnio było trochę o szczecińskich mostach tu:
http://www.sedina.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=1000
http://www.sedina.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=1265
http://www.sedina.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=1188
http://www.sedina.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=1193

Pytanie dotyczy mostów zwodzonych.
Mamy dziś w Szczecinie 3 mosty zwodzone:
1 -szy z nich najbardziej znany, oglądaliśmy (w stanie otwarcia) na powojennym filmie w Heliosie (niestety już się nie otwiera), :(
2-gi można sobie zobaczyć codziennie jadąc do pracy (jak się trafi to w stanie otwartości :shock: ),
a 3-ci....????

Krasia proszę o wstrzymanie się.
Ostatnio zmieniony 11 lut 2005, o 13:34 przez Jsz, łącznie zmieniany 1 raz.
airkozak
Posty: 316
Rejestracja: 13 wrz 2004, o 01:56

Postautor: airkozak » 11 lut 2005, o 01:45

"...Jedyny czynny w Europie kolejowy most zwodzony znajduje się w Szczecinie Podjuchach. Konstrukcja o wadze 163 ton powstała w 1936 r. Most ma konstrukcję kratową. Zwodzone przęsło jest elementem tzw. systemu Scherzera. Ma 17,35 m długości, a cały most - 261,8 m. Ciekawostką jest fakt, że na moście... nie ma sieci trakcyjnej. Pociągi o napędzie elektrycznym przejeżdżają przez niego siłą rozpędu, dlatego zanim dojadą do mostu, muszą osiągnąć określoną prędkość..."

Rano dorzucę fotkę :D
airkozak
Posty: 316
Rejestracja: 13 wrz 2004, o 01:56

Postautor: airkozak » 11 lut 2005, o 01:57

Chyba, że to jest ten drugi... Ja żadnego mostu zwodzonego nie mijam jadąc do pracy.
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 11 lut 2005, o 02:01

Brawo! To jest 2-gi, czekam na pozostałe mosty.

Znalazłem takie dane dotyczące jego rozmiarów: "...Most kolejowy na Regalicy w Podjuchach. Nadal czynny i niekiedy otwierany. Prześwit pod mostem wynosi 5,25 m. Przęsło zwodzone ma długość 12,73 m...."
airkozak pisze:"...Jedyny czynny w Europie kolejowy most zwodzony znajduje się w Szczecinie Podjuchach...
Jest z pewnością jedyny (czysto) kolejowy, ale ma już niedaleko konkurenta most kolejowo-drogowy, patrz tu: http://www.vorpommern-infoweb.de/wolgas ... ruecke.htm
airkozak
Posty: 316
Rejestracja: 13 wrz 2004, o 01:56

Postautor: airkozak » 11 lut 2005, o 08:50

W Heliosie widzieliśmy, oprócz zwodzonego Mostu Długiego, most zwodzony na kanale Zielonym. Czy to o ten chodziło?
Załączniki
Most zwodzony w Podjuchach
Most zwodzony w Podjuchach
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 11 lut 2005, o 12:59

Dobra odpowiedź!
Most Długi został odbudowany jako zwodzony oraz podwyższony w stosunku do przedwojennego stanu.
Poprzedni poziom mostu jest doskonale widoczny przy Urzędzie Celnym.
Niestety w latach ok. '70-'80 jego przęsła zostały zaspawane oraz zdemontowana trakcja ruchoma (i tu nie mam dokładnych danych proszę o pomoc Krasia i Mirkajot).

1-szy Długi,
2-gi kolejowy Podjuchy
a 3-ci ....? To juz proste..
airkozak pisze:...W Heliosie widzieliśmy, oprócz zwodzonego Mostu Długiego, most zwodzony na kanale Zielonym....
Z tego co wiem na kanale Zielonym nie było mostu zwodzonego, teraz jest stały, wcześniej był tymczasowy wojskowy typu Bayleya (zostały po nim przyczółki) obok obecnego.
Bayleya z torami tramwajowymi był też przez Odrę jako przedłużenie Dworcowej. Obydwa były prezentem od Brytyjczyków.
airkozak pisze:"...kolejowy most zwodzony znajduje się w Szczecinie Podjuchach..... Ciekawostką jest fakt, że na moście... nie ma sieci trakcyjnej. Pociągi o napędzie elektrycznym przejeżdżają przez niego siłą rozpędu, dlatego zanim dojadą do mostu, muszą osiągnąć określoną prędkość......"
Trakcji nie było oczywiście tylko na elemencie ruchomym mostu. Wrzucam zdjęcie samego przęsła zwodzonego. jak widać na powiększeniu jest już zamontowana trakcja.
Załączniki
Most Kol Podjuchy.jpeg
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 11 lut 2005, o 15:04

Jsz pisze:a 3-ci ....? To juz proste...
A to nie przypadkiem Eisenbahnbrücke przy Hauptpost, Grüne Schanze 20?
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Adam_R
Posty: 167
Rejestracja: 27 maja 2004, o 21:34

Postautor: Adam_R » 11 lut 2005, o 15:53

Udalo mi sie kiedys trafic na otwieranie i zamykanie mostu w Podjuchach, super sprawa.
Jest jeden most kolejowy ale nie zwodzony bo obrotowy tuz obok lokomotywowni ( chyba, ze to wlasnie ten na kanale Zielonym ). Wyglada na "sprawny" ale nie uzywany, ogladalem go z lodki. Jak zrobi sie cieplo to wezme motorowke i porobie z Piotrem22 troche zdjec z wody. Moze ktos ma propozycje co mozna popstrykac ?
www.puszczabukowa.prv.pl
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 11 lut 2005, o 18:37

Bachinstitut pisze:
Jsz pisze:a 3-ci ....? To juz proste...
A to nie przypadkiem Eisenbahnbrücke przy Hauptpost, Grüne Schanze 20?
Genau! Kolejowy - wyjazd z Głównego przy Poczcie. Patrz zdjęcie.

Tak więc na dzisiaj mamy 3 mosty zwodzone:
1-szy Most Długi, Klappbrucke- klapowy(podnoszony), zaspawany
2-gi Most kolejowy Podjuchy - klapowy (czynny!!!!) ostatnia okazja żeby zobaczyć - mogą zaspawać ?!
3-ci Kolejowy most zwodzony (Drehbrucke -obrotowy). Niestety nie używany (czyżby zaspawany?)
Tak naprawdę ostał się tylko jeden!!
Ile było kiedyś zwodzonych?, z tym mam problem aby policzyć.

A na poniższym schemacie widać wszystkie szczecińskie mosty.
Opis (mosty od strony lewej do prawej):
Most Trasa Zamkowa,
Most Długi zwodzony,
Most Kolejowy obrotowy,

Mosty drogowy i kolejowy Autostrada Poznańska,
Mosty autostradowe,
Most Mescherin /Gryfino.

O co w tym wszystkim chodzi. Nasi sąsiedzi budują Port Morski w Schwedt. Czyli pogłębiają i przebudowują co się da aby wpłynąć z Bałtyku przez Szczecin do portu Schwedt. No i pojawia się problem z dwoma mostami zaznaczonymi powyżej i na poniższym obrazku na czerwono.
Szczegóły tutaj: http://www.wsa-eberswalde.de/wir_ueber_ ... index.html
Załączniki
most zwodzony typu obrotowego - podobnego typu jest w Dziwnowie - drogowy (czynny)
most zwodzony typu obrotowego - podobnego typu jest w Dziwnowie - drogowy (czynny)
Legenda: SB - most drogowy, EB - most kolejowy
<br />Kolor czerwony - most dobrze zaspawany!
Legenda: SB - most drogowy, EB - most kolejowy
Kolor czerwony - most dobrze zaspawany!
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

O jedynym zwodzonym moście kolejowym w Europie

Postautor: Jsz » 13 lut 2005, o 01:54

....Jak atrakcyjnym obiektem może być most zwodzony, pokazał entuzjazm uczestników konferencji podczas sesji wyjazdowej.
- Będąc w Podjuchach, mogliśmy zobaczyć zarówno otwarcie i zamknięcie mostu, jak i przejazd pociągu po nim - mówi Janusz Stanek.
Goście - zwłaszcza zagraniczni - wręcz piali z zachwytu. Oczyma wyobraźni widzieli restauracje z tarasami widokowymi umożliwiającymi obserwację mostu.
- Nas to może jeszcze dziwić, bo to przecież tylko szary, stalowy most, który mijamy codziennie, jadąc do pracy - mówi Julian Kołodziej, prezes Polskiego Komitetu Ochrony Dziedzictwa Przemysłowego. - Ale proszę mi wierzyć Japończyk potrafi przyjechać do Europy tylko po to, by zobaczyć ten jeden obiekt. Oni przyjadą obejrzeć zwodzony most kolejowy, jak dowiedzą się, że taki jest....

za GW
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 13 lut 2005, o 08:57

Jsz pisze:
airkozak pisze:...W Heliosie widzieliśmy, oprócz zwodzonego Mostu Długiego, most zwodzony na kanale Zielonym....
Z tego co wiem na kanale Zielonym nie było mostu zwodzonego, teraz jest stały
Mam tu w książce zdjęcie przedwojennego zwodzonego Grüne Graben-Brücke w stanie wskazująym. Podeślę przy okazji.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Exadum
Posty: 1448
Rejestracja: 8 maja 2004, o 21:47
Lokalizacja: klikam z Polic, kiedyś patrzyłem na sklep Matz'a

Postautor: Exadum » 13 lut 2005, o 09:26

Wiecie czego sie obawiam w związku z tymi wszystkimi atrakcjami, które są mimo wszystko w naszym miescie? I odkrywamy je, znaczy szczerze mówiąc, ja odkrywam :-) a inni sie nimi dzielą.
Jezeli ktoś wpadnie na to, że z tego będzie całkiem spory szmal i będzie w stanie zainwestowac, bo bez tego zbyt wiele nie zdziała, to zrobi się z tego paskudna komercja, robienie knajp, drążenie dziur w zabytkach, szklanych dachów i takie tam paskudztwa i skończy się tak, że owszem, atrakcje będą, popularność wzrośnie, tłumy będą walić jak do Częstochowy, ale szmalec, który mógł by utrzymać obiekty w dobrej kondycji albo pomóc w odnawianiu kolejnych, popłynie sobie w siną dal, a same obiekty narażone na dodatkowe "podniety" przez zwiedzających "uświadomionych" gdzie mają iść i ich szukać, zgnuśnieją nam do końca lub zostaną wywiezione po kamyczku.
Jeżeli nadal konserwować się będzie ulubiony przez BachIn. "Bar Extra" a pozostale, ciekawe, historyczne miejsca będą niszczeć skazane na banicje przez diabli wiedzą kogo, to doczekamy sie wizji Mr. Z.
Szlaki komunikacyjne będą wspaniałe, będzie można śmignąć od rogatek z lewa do wylotu z miasta na prawo w 10 min i to nie dlatego, że będzie szybki tramwaj czy ekspresowe drogi. Poprostu nic poza drogami nie będzie. Blokowiska są mało atrakcyjne :-(
Awatar użytkownika
szperacz88
Posty: 753
Rejestracja: 20 sie 2004, o 15:19
Lokalizacja: Stettin, Moltkestrasse
Kontakt:

Postautor: szperacz88 » 16 wrz 2005, o 10:29

Udalo mi sie kiedys trafic na otwieranie i zamykanie mostu w Podjuchach, super sprawa.
Jest jeden most kolejowy ale nie zwodzony bo obrotowy tuz obok lokomotywowni ( chyba, ze to wlasnie ten na kanale Zielonym ). Wyglada na "sprawny" ale nie uzywany, ogladalem go z lodki. Jak zrobi sie cieplo to wezme motorowke i porobie z Piotrem22 troche zdjec z wody. Moze ktos ma propozycje co mozna popstrykac ?

Jest jedno miejsce:
Bierej przecinak do kłódek, popłyń na filary autostrady, rozwal kłódke, wchodź do środka. Jesteś w miejscu gdzie szkopy w 1945 mieli umocniony punkt z karabnami maszynowymi. Mimo ze ruscy zajęli teren oni dalej się tam bronili, poddali się dopiero, gdy ruscy zagrozili ze wrzucą butelki z bęzyną i ich spalą.
Wcześniej rosjanie strzelali do filara z dział, widac do dziś 3 ślady, co ciekawe filarom nic się nie stało :D
GG:6137084 szperacz88@tlen.pl/ 0508925219
Towarzystwo Wiedzy historycznej "Terra Stetinum"/motto: Fant zawsze musi być
posiadacz wykrywacza jabel i dyktafonu jakby co. Teren działania: Międzyodrze, strefa przygraniczna, las arkoński, wyspa pucka.

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 69 gości

cron