mirekjot - zagadka nr 6

Odgadywanie miejsc, postaci i wydarzeń ze zdjęć, opisów, itp. Każdy użytkownik, który chce zadać zagadkę, zakłada osobny wątek i tytułuje go: nazwa użytkownika + numer zagadki.
Awatar użytkownika
Aygon
Posty: 2440
Rejestracja: 17 cze 2004, o 23:07
Lokalizacja: Stettin Hökendorf

Postautor: Aygon » 6 cze 2005, o 02:58

A to cały przebieg trasy z Neumark do Finkenwalde z poczatku wieku (nie ma jeszcze linii na Gryfino i Hpt Buchheide, jest za to właśnie jakaś stacja tak w okolicach Jaśminowej).
Załączniki
mapka1.jpg
mapka2.jpg
Zweckverband fur Gross Stettin
GG:1237155
[url=http://www.prawobrzeze.org/galeria]galeria przedwojennego prawobrzeża[/url]
BUCHHEIDE VEREIN
Awatar użytkownika
Fitek-69
Posty: 1109
Rejestracja: 2 mar 2005, o 15:43
Lokalizacja: Hohenkrug/Buchholz
Kontakt:

Postautor: Fitek-69 » 6 cze 2005, o 08:03

nawet nie wiedziałem że taki fajny temat się ciągnie.
Stan na lata 1940-44
Ze stacji Finkenwalde Bahnhof (stacja BP) obok toru głównego na Szczecin były dwa tory na południowej części dworca jak ktoś nazwał do nawrotki.
Lokomotywę odczepiano, drugim torem wracała i skład gotowy do drogi.
następnie składzik jechał wg Aygona mapki. Pod waduktem z prawej strony
wiaduktu (można zobaczyć sadzę przez tylę lat nikt jej nie umył.
Prosto przez dzsiejsze ogródki działkowe, nasyp jest jeszcze widoczny.
Drugiego przystanku w Zdrojach ten pociąg nie miał,dalej Brunner str., Hőkendorf, potem pod autostradą i przystanek po lewej stronie Kőnigsweg.
Stacji Henningsholm takowej nie było przed przejazdem przez ulicę (Przyszłości) pociąg stawał przy nieistniejącym budynku. Przed wojną Hohenkrug z Henningsholm był połączony w tym miejscu przezrzekę drewnianym mostem, następnie znowu przez ulicę i Hohenkrug-Bucholz z tzw. mijanką (dwa tory obok siebie gdzie mijały się składy) potem Mühlenbeck, Kellerbecker Mühle, Kolbatz, Hofdamm Neumark z nawrotką
Całą trasę obsługiwał jeden skład (2 i 3 klasa)
Jak było po wojnie już nie będę pisał innym razem.
Awatar użytkownika
-Thomae-Fritzen-
Posty: 37
Rejestracja: 4 lut 2005, o 10:45

Postautor: -Thomae-Fritzen- » 6 cze 2005, o 16:46

Przyznaję się. Rozkład z 1944 zawiera niewyraźny licznik kilometrowy, co przy Brunner Strasse wziąłem mylnie za 1,2 km (licząc od finkenwalde). Sprawdziłem w rozkładzie jazdy z 1942 i tam już wyraźnie stoi 1,9 km. A więc:
1) bez cienia watpliwości Brunner Str to nie Zdroje (co też wykazali sediniacy na mapkach),
2) Zdroje Wschód to nie to samo co Br. Str., a więc co? czyżby ślad po tym małym przystanku w okolicach Jaśminowej?

Dzięki za interwencje.
Sedinie gratulujemy expertów.
T.F. Anno MDCXVIII
Awatar użytkownika
Fitek-69
Posty: 1109
Rejestracja: 2 mar 2005, o 15:43
Lokalizacja: Hohenkrug/Buchholz
Kontakt:

Postautor: Fitek-69 » 6 cze 2005, o 20:42

Sorry to znowu ja, lecz uważam, że jest ważne Stacja w Kőnigsweg była bardziej stacją niż restauracją i kawiarnią.
Dobrze podpiwniczona z peronem, który służył jednocześnie w ciepłe dni jako
kawiarenka. Od strony peronu - pełna sielanka.
Od drugiej strony wyglądało to jak rasowa stacja, z racji położenia niżej niż tory kolejowe. żeby dostać się na peron trzeba było pokonać siedem schodków, aby wejść do Wartehalle.
Położenie stacji Kőnigsweg wg mapy też jest nieprawdziwe, a jak ktoś chcę szczegółów to proszę wiadomość na priva.
Z dniem dzisiejszym zamykam kartotekę Kőnigsweg - to dla zainteresowanych.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 6 cze 2005, o 20:46

A mnie się zdaje, że tam była nie tylko stacja , ale i zestaw knajp...
Awatar użytkownika
Fitek-69
Posty: 1109
Rejestracja: 2 mar 2005, o 15:43
Lokalizacja: Hohenkrug/Buchholz
Kontakt:

Postautor: Fitek-69 » 6 cze 2005, o 21:14

Jak już wspominałem tych knajpek to było z 5, z resztą cały biznes w Kőnigsweg kręcił się na tych kawiarenkach i domkach wypoczynkowych.
Najbardziej znany to kompleks "EMMAUS"
Kasa misie kasa. Gdyby nie ta linia kolejowa, to nie byłoby takiej perełki na prawobrzeżu. Oczywiście oprócz PICIA, były jeszcze rybki (Kl. Kőlpinroie Se i
Neu Rosengarten ), grzybki (Tucmantel) i Buchheide.
Daleko nam jeszcze do takiej gospodarki leśnej.
Fenix
Posty: 38
Rejestracja: 7 gru 2005, o 14:26
Lokalizacja: Szczecin Niebuszewo

Postautor: Fenix » 31 gru 2005, o 01:14

Witajcie! Mam parę pytań oraz zauważyłem parę nieścisłości w tej linii.
Pytanie 1). Co jeździło na tej linii po 1949 r., skoro według strony kolej.pl linia ta została zamknięta właśnie wtedy? Czy to pociągi towarowe i czy to właśnie dla nich fragment tej linii do Osiedla Słonecznego został w 1983 r. zelektryfikowany? (dane z kolej.one.pl)?

Weryfikacja dotyczy postu Bogusa
dorzucę wycinek rozkładu jazdy z 1944r. Wynika z niego, że pociągi osobowe kursowały ze Zdrojów do Starego Czarnowa, gdzie była stacja końcowa tej linii.
. Otóż w tym rozkładzie jest też dalsza część linii na stronie: http://pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/125r.jpg druga tabelka od dołu (Klein Schoenfeld/ Sobieradz - Neumark/ Stare Czarnowo). Co prawda linia była podzielona pomiędzy 2 odcinki - na jednym kilometry liczono od Zdrojów, na drugim od Sobieradza. Obydwa do Starego Czarnowa.

Nieścisłość dotyczy lokalizacji stacji Brunner Str.
Na mapie (Hpt.jpg) dodanej do postu Aygona są 2 stacje (Hpkt.) - jedna przy Lnianej i to jest prawdopodobnie właściwa Brunner Str./Zdroje Wsch., druga przy pętli autobusowej Osiedle Słoneczne i to jest Hoekendorf/ Os.Słoneczne. Na drugiej z nich (mapka2.jpg) jest ona w okolicy ul. Jaśminowej. tuż przed wiaduktem (za nim jest Sellgros). Czy ktoś rozszyfruje, gdzie były stacje Brunner Strasse i Zdroje Wschodnie

Jeszcze zdjęć - parę fotek z turystycznego przejazdu w dniu 3.XII.2005 znajduje się na http://www.kolej.one.pl/stacja.php?id=1170&okno=galeria[/quote][/b]
Fenix
Posty: 38
Rejestracja: 7 gru 2005, o 14:26
Lokalizacja: Szczecin Niebuszewo

Postautor: Fenix » 31 gru 2005, o 01:16

Awatar użytkownika
Finki
Posty: 4592
Rejestracja: 1 maja 2005, o 11:20
Lokalizacja: Keddigerstraße

Postautor: Finki » 31 gru 2005, o 01:28

Wszystko co napisałeś jest prawdą. Poczytaj uwaznie zapis tych wątków - tam jest wszystko dokładnie opisane, to pewna wiedza. Jako bonusik za zainteresowanie dodaję poniższe szmery bajery:
Załączniki
finkenwalde - kl schonfeld.jpg
Awatar użytkownika
Fitek-69
Posty: 1109
Rejestracja: 2 mar 2005, o 15:43
Lokalizacja: Hohenkrug/Buchholz
Kontakt:

Postautor: Fitek-69 » 31 gru 2005, o 12:27

Zdroje Wschodnie to ulica Grenzenstr. ( dzisiaj ul. Jaśminowa-mniej więcej na wysokości Fabryki Grünberga. W latach 20-stych stacji już nie było) Brunnerstr. to stacja 10 metrów na lewo od ulicy Brunnerstr(Lniana). Na tej stacji pociągi stawały od późnych lat 20-tych. Stacja Hőkendorf była zlokalizowana na wysokości 15-stu metrów na lewo od drogi na dzisiejsze Oś Bukowe. Przed terenem nieistniejącej cegielni, z której - wyrobiska pozostał do dzisiaj Stawik.Sumując to wszystko: 2 przystanki w Finkenwalde i 2 przystanki w Hőkendorf. Co do przedłużenia linii z Neumark,to 2.08.1898 otworzono linię Klein Schönfeld - Woltersdorf, a w 1905 Neumark - Woltersdorf. Na jednym bilecie można było dojechać do Pyrzyc, lub Gryfina
Fenix
Posty: 38
Rejestracja: 7 gru 2005, o 14:26
Lokalizacja: Szczecin Niebuszewo

Zdroje Wschodnie - ostateczne wyjaśnienie

Postautor: Fenix » 18 sty 2006, o 19:23

Po porównaniu kilometraża z Kursbucha (niemieckiego rjp) i odległości na mapie z 1960 r. dowiedziałem się, gdzie była stacja Zdroje Wschodnie. To był przystanek nieopodal pętli autobusowej na Osiedlu Słonecznym.

Polskich odpowiedników dla Brunner Str. i stacyjki przy Jaśminowej nie było. Podobnie w niemieckim rjp nie było odpowiednika dla stacji "Kłobucko Gryfińskie" (ok. 14 km od Finkenwalde).

W załączniku fragment mapy z kilometrażem.

Pozdrowienia, Fenix.
Załączniki
Zdroje Wschodnie.jpg
Awatar użytkownika
Fitek-69
Posty: 1109
Rejestracja: 2 mar 2005, o 15:43
Lokalizacja: Hohenkrug/Buchholz
Kontakt:

Postautor: Fitek-69 » 19 sty 2006, o 15:50

Proponuje ci przejśc się trasą od Zdroi do Kłobucka, na pieszo to może wtedy kilometraż zgodzi ci się z mapką. Zdroje Wsch. -to nazwa sztuczna, nadana po wojnie, tak naprawdę zamiast tej nazwy powinna być Krzekoszów (Wilhelmsmühle). Ulica Lniana (Brunnerstraße) obejmowała cały przedwojenny rejon powyżej i poniżej torów. Od 1939 terytorialnie należała do Hőkendorf. Przy pętli już to pisałem: znajdowała się stacja Hőkendorf. Kłobucko to Kellerbeckermühle. I to jest ostateczna wersja.
Fenix
Posty: 38
Rejestracja: 7 gru 2005, o 14:26
Lokalizacja: Szczecin Niebuszewo

Postautor: Fenix » 19 sty 2006, o 21:39

Ze względu na podobieństwo nazw i tłumaczenia nazw poszczególnych stacji (osiedli) to i według mojej opinii jest w tym kilometrażu coś nie tak.
Mimo wszystko, podaję cały kilometraż:
Według Kursbucha (niem. rjp 1945/6) - wg Mapy DOKP z 1960 r.:

Finkenwalde 0 km - Szczecin Lotnisko 34,880 km (0 km),
Brunner Strasse 1,9 km - (brak na mapie DOKP),
Hökendorf 2,7 km - Szczecin Zdroje Wschodnie 32,322 (2,558 km),
Königsweg 5,5 km - Klęskowo 29,443 (5,437 km)
Henningsholm 8,2 km - Urok 26,808 (8,072 km)
Hohenkrug Buchholz 9,4 km - Oleszna 25,667 (9,203 km)
Mühlenbeck 11,2 km - Struga Szczecińska 23,699 (11,181 km)
Kellerbecker Mühle 12,5 km - Wrzosy Pomorskie 22,439 (12,441 km)
(brak w Kursbuchu) - Kłobucko Gryfińskie 20,847 (14,033 km)
Kolbatz 17,1 km - Kołbacz 17,913 km (16,967 km)
Hofdamm 18,4 km - Dębina Pomorska 16,514 (18,366 km)
Neumark 20,6 km - Stare Czarnowo 14,405 (20,475 km).

Jak widać powyżej różnice między niemieckim a polskim kilometrażem wynoszą co najwyżej ok. 0,2 km. Niemiecki kilometraż można znaleźć pod tym linkiem: http://www.pkjs.de/bahn/Kursbuch1944/Teil1/126a.jpg

Pozdrawiam, Fenix.
Awatar użytkownika
Fitek-69
Posty: 1109
Rejestracja: 2 mar 2005, o 15:43
Lokalizacja: Hohenkrug/Buchholz
Kontakt:

Postautor: Fitek-69 » 19 sty 2006, o 22:13

Brunner Strasse 1,9 km -Szczecin Zdroje Wschodnie 32,322 (2,558 km)
Hökendorf 2,7 km - Klęskowo 29,443 (5,437 km)
Königsweg 5,5 km - Urok 26,808 (8,072 km)
Henningsholm 8,2 km - Oleszna 25,667 (9,203 km)
Hohenkrug Buchholz 9,4 km - Struga Szczecińska 23,699 (11,181 km)
Mühlenbeck 11,2 km - Śmierdnica 22,439 (12,441 km)
Kellerbecker Mühle 12,5 km - Kłobucko Gryfińskie 20,847 (14,033 km)

Wiesz z całym szacunkiem zostawmy to już tak jak jest teraz - dzięki za dociekliwość. Uwierz mi nie ma nikogo w całym Szczecinie - ktoby wiecej wiedział o tej linii ( niech żyje skromność) Pozdrawiam i polecam sie na przyszłość
Fenix
Posty: 38
Rejestracja: 7 gru 2005, o 14:26
Lokalizacja: Szczecin Niebuszewo

Postautor: Fenix » 20 sty 2006, o 00:01

Aby zamknąć ostatecznie sprawę tej linii, jeszcze jedna informacja.
Na mapie z 1947 r. jest jeszcze inna wersja przebiegu:
Czanowo 0 - Burki 1,9 - Klęskowo 2,7 - Sicie 5,5 - Oleszno 8,2 - Wyszomierz Brudzewo 9,4 - Wrzosy Pom. Zach. 11,2 - Kłobusko 12,5 - Kołbacz 17,1 - Ostrowica 18,4 - Czarnow(a/o) 20,5.
Te nazewnictwo bynajmniej w części zgadza się z niemieckim :)

Pozdrawiam, Fenix.[/b]

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości

cron