Postautor: artur2 » 16 lut 2006, o 23:58
Oczywiscie, że samochody na szczecinskiej starówce, jaką by ona nie byla pasują jak pięść do nosa i slusznie stworzono plan strefy pieszej w tym rejonie - zresztą juz pare lat temu na zamowienie magistratu w tzw nowej polityce transportowej dla szczecina. Rozumiem, że nie będzie latwo przesiasc sie np. klientom bankow itp na rowery, chociaz w wielu bardziej cywilizowanych krajach europy i swiata tak jest. U nas ciężka choroba nazwana przez jednego z forumowiczow Sediny bodajże - "wozidupozą" - bedzie trudna do przezwyciężenia... Tym bardziej jeśli nie będzie u nas ściezek rowerowych.
Nie tylko zielonym nie podoba sie projekt tego parkingu i wycinki drzew, cytuję wypowiedz zasłużonego architekta, prof. z Politechniki : ----- Original Message ----- From: Wojciech Pęski To: Hans van de Sanden (urzędnik z UM odpowiedzialny za rewitalizację) Sent: Saturday, February 11, 2006 7:45 PM Subject: Re: przebudowa pl. Orła Bialego - opinie architektów
Dobry wieczór, niestety akceptowana 10-15 lat temu idea parkingów podziemnych i nadziemnych w śródmieściach nie sprawdziła się w pełni. Obecnie obserwujemy świadomy odwrót od takich rozwiązań. Władze miast europejskich i amerykańskich wprowadzają różnorodne ograniczenia wjazdu samochodów na tereny śródmiejskie (m.in. np. Sztokholm, Seatle), a także wprowadzają zdecydowany zakaz ruchu samochodowego w centrum miasta a nawet okresowo w całym mieście (m.in. np. Rzym). Jednocześnie wprowadzane są systemy bardzo atrakcyjnego i taniego (coraz częściej bezpłatnego) transportu publicznego (głównie elektrycznego), oraz doskonałe układy tras rowerowych i ciągów-placów pieszych w zieleni (nie istniejące prawie zupełnie w Szczecinie). Natomiast z teoretycznego punktu widzenia wspomniane parkingi uzasadnione są jeszcze w strefach zewnętrznych śródmieść a przede wszystkim na obrzeżach miast w pobliżu węzłów ww. atrakcyjnego transportu publicznego i tras rowerowych. Wiele wskazuje na to, że tendencja ta będzie dominować, ponieważ zdecydowanie lepiej spełnia wymogi rozwoju zrównoważonego. W uzupełnieniu trzeba dodać, że propozycja zlokalizowania parkingu na pl. Orła Białego spowoduje zniszczenie tego pięknego placu i uliczek do niego dochodzących, jeśli zostanie zrealizowana. Łączę pozdrowienia, Wojciech Pęski
oto wypowiedź innego szczecinskiego architekta :
Witaj Artur, gratulacje z wywolania dyskusji o parkingach w Szczecinie./.../
Sadze, ze pieniadze publiczne, miejskie powinny wspierac system komunikacji masowej (publicznej jak i prywatnej) oraz rozwoj alternatywnych form poruszania sie w miescie - w tym budowe spojnego systemu sciezek rowerowych. Miasto Szczecin ciagle nie ma standardu wykonywania sciezek rowerowych. Takich standardow dopracowaly sie Poznan, Gdansk - okreslono w nich dosc precyzyjnie rodzaj materialow uzywanych do budowy - np.: polbruk nie jest zalecany; formy stojakow rowerowych, sposoby pokonywania skrzyzowan. Daje to pewne gwarancje do utrzymania pewnego ladu przestrzennego, u nas jest "wolna amerykanka".
A co z obwodnica kolejowa miasta i mozliwoscia wlaczenia transportu kolejowego w uklad miejskiej komunikacji publicznej. Tam (dworzec główny) moze dobrze funkcjonowac wypozyczalnia rowerow (turysci niemieccy podobno dopytuja sie o taka mozliwosc - na dworzec glowny w ciagu doby, co 2 godziny przyjezdza pociag z Niemiec - a na dworcu nie ma prawie zadnej informacji turystycznej o naszym miescie). Dobrze funkcjonujaca komunikacja publiczna (zapewniajaca minimum komfortu), spod dworca dostarczy turystow w rozne obszary miasta, licze, ze w przyszlosci powstanie system taksowek wodnych (analogicznie jak w Rotterdamie), wykorzystujaca m.in wyremontowane nabrzeze miejskie./.../
Warto odbudowac pozytywna opinie o Szczecinie jako miescie pelnym zieleni.
Pozdrawiam architekt Leszek Swiatek
AKCENT Pracownia Projektowa