Koszary pod swastyką

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
krzekowo
Posty: 394
Rejestracja: 12 cze 2004, o 11:53

Postautor: krzekowo » 11 mar 2009, o 09:10

Schulz pisze:
Bartosz pisze: ...
Wręcz przeciwnie, autor zapisu zawęża nam wybór do zachodniej części miasta.
Bartosz nie bądź taki tajemniczy i wyjaśnij w jaki sposób autor zawęża ten wybór do zachodniej części miasta, czyżby stawiając obok nazwy Stettin niby literkę "W"? Według mnie pierwsza literka to "i", za to ta druga jest dla mnie nieczytelna. Mama odczytała to jako "im". Ja jednak tak do końca nie jestem przekonany, że to "m", tym bardziej, że c.d. "Juli 42." jest napisane linijkę niżej (no chyba, że z braku miejsca).
A może jeszcze inaczej. Na początku ja odczytałem to jako Stettin 10 ( nie im ale właśnie jako 10 - sama kropka mogła być przez pomyłkę ) wtedy oznaczało to rewir pocztowy ( Stettin 10 to Poczta obejmująca Pogodno i koszary na zachodnich dzielnicach ) Kiedys w innej sprawie już się spotkałem, że w jakimś opisie podawano jako dodatek nr Poczty, ale to tylko moja teza i może się mylę
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 11 mar 2009, o 12:51

krzekowo pisze:A może jeszcze inaczej. Na początku ja odczytałem to jako Stettin 10 ( nie im ale właśnie jako 10 - sama kropka mogła być przez pomyłkę ) wtedy oznaczało to rewir pocztowy ( Stettin 10 to Poczta obejmująca Pogodno i koszary na zachodnich dzielnicach ) Kiedys w innej sprawie już się spotkałem, że w jakimś opisie podawano jako dodatek nr Poczty, ale to tylko moja teza i może się mylę
I to jest poprawna interpretacja. Pozwolę sobie jeszcze dodać, że kropka nad jedynką to nie pomyłka.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
vitalis
Posty: 376
Rejestracja: 11 lis 2006, o 13:36
Lokalizacja: Stettin-Grünhof,Derfflingerstr.

Postautor: vitalis » 11 mar 2009, o 17:14

Bartosz pisze:
krzekowo pisze:A może jeszcze inaczej. Na początku ja odczytałem to jako Stettin 10 ( nie im ale właśnie jako 10 - sama kropka mogła być przez pomyłkę ) wtedy oznaczało to rewir pocztowy ( Stettin 10 to Poczta obejmująca Pogodno i koszary na zachodnich dzielnicach ) Kiedys w innej sprawie już się spotkałem, że w jakimś opisie podawano jako dodatek nr Poczty, ale to tylko moja teza i może się mylę
I to jest poprawna interpretacja. Pozwolę sobie jeszcze dodać, że kropka nad jedynką to nie pomyłka.
Schulz napisał(a):



Ja jednak tak do końca nie jestem przekonany, że to "m", tym bardziej, że c.d. "Juli 42." jest napisane linijkę niżej (no chyba, że z braku miejsca).

Schulz, słusznie do końca był nie przekonany, że to jest im. Mówił mi nawet, że to jest chyba 10, ale mieliśmy wątpliwości, co do tej kropki. Jako przykład podaję datę, gdzie 10 jest bez kropki.
Załączniki
Cyf  10.jpg
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 17 mar 2009, o 02:03

Bartosz pisze:
Schulz pisze:Pełna zgoda, tym bardziej, ze autor zapisu na kartce nie wspomina o Körnerstr., tylko ogólnie o Szczecinie.
Wręcz przeciwnie, autor zapisu zawęża nam wybór do zachodniej części miasta. Mogą to być koszary przy Kreckower Str./Reichswehrstr., Kreckower Landstr., Wamlitzer Str., bądź Falkenwalder Str.
Czegoś mi tu brakuje. Bez urazy, ale wg mnie, jak zwykle brak podsumowania. User Krzekowo rzucił temat, przedstawił skany kilku widokówek. Z tego dwie fotografie wnętrza jednostki, jak się domyślam z odręcznej notatki na odwrocie jednej z nich (?), korytarz lub miejsce pamięci 4. [Komp.] 5. Pancernego Batalionu Zapasowego Grenadierów [4. Panz. Gren. Er. Btl. 5]. Autor tej adnotacji dopisał nazwę miejscowości „Stettin“, dalej coś na kształt „10“ i ogólną datę „lipiec 42. [Juli 42.]. Wygląda na to, że fotografie nabyto na jakiejś aukcji, stąd kolejne ręczne dopiski ołówkiem „Koszary” [Kaserne] na wysokości w/w opisu i prawdopodobnie cena w €, które naniósł sprzedający, by wg mnie ogólnie zorientować ew. kupujących, co do tego, co i gdzie zdjęcia przedstawiają. W galerii (Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, plik 4/7), znalazłem zdjęcie przedstawiające otwarcie nowych koszar z 5.10.1936 przeznaczonych dla 5. pułku piechoty [Infanterie-Regiment 5]. Biorąc pod uwagę stwierdzenie Bartosza, że zapis „Kaserne” powinien nas utwierdzić, że zdjęcia dotyczą koszar usytuowanych na zachodnim skraju miasta, czyli gdzieś „przy Kreckower Str./Reichswehrstr., Kreckower Landstr., Wamlitzer Str., bądź Falkenwalder Str.”, uważam, że te „Kaserne” to koszary przy dawnej Kreckower Landstraße 3-4.
W tym miejscu wypada przedstawić pokrótce dzieje kolejnych przekształceń Infanterie-Regiment 5 i powiązanych z nim batalionów zapasowych.
15.10.1935 roku szczeciński pułk piechoty [Infanterie-Regiment Stettin] został przemianowany na 5. Pułk Piechoty [Infanterie-Regiment 5] należący do 2. Dywizji Piechoty [2. Infanterie-Division]. W skład pułku wchodziło 3 bataliony. Wspomniane przeze mnie zdjęcie (plik 4/7) przedstawia II batalion tego pułku. W 1937 roku pułk został zmotoryzowany i odtąd nosi nazwę 5. Zmotoryzowanego Pułku Piechoty [Infanterie-Regiment (motorisiert) 5].
W wyniku ogłoszonej mobilizacji 27.08.1939 roku Wehrkreis II w Szczecinie dla celów uzupełnień tworzy 5. Zmotoryzowany Batalion Zapasowy Piechoty [Infanterie-Ersatz-Bataillon (motorisiert) 5] w koszarach przy Körner-Straße (2-3 ?).
5. Pułk Piechoty, od 12 sierpnia 1940 zmuszony był oddać część kompanii do 22. Batalionu Strzelców Motocyklowych [2.-4./Kradschützen-Bataillon 22], co w październiku 1940 skutkowało jego przekształceniem na pułk strzelców [Schützen-Regiment bez numeru]. Resztki pułku (bez III batalionu oddanego do 34. Batalionu Strzelców Motocyklowych) w dniu 10.01.1941 przemianowano na 5. Pułk Strzelców [Schützen-Regiment 5]. Po przekształceniu pułk złożony z dwóch batalionów wszedł w skład 12. Dywizji Pancernej. Uzupełnienie dla pułku brano z 5. Zmotoryzowanego Batalionu Zapasowego Piechoty [Infanterie-Ersatz-Bataillon (mot.) 5] z Körner-Straße. Okres pomiędzy lutym a czerwcem 1941 regiment spędza na ćwiczeniach na różnych poligonach w Niemczech. W czerwcu 1941 został przerzucony do Prus Wschodnich i tu 10.07. przemianowany na 5. Pułk Grenadierów Pancernych [Panzer-Grenadier-Regiment 5] i wysłany na wschodni front w rejon Mińska i Smoleńska. Od 15.02.1941 r. uzupełnienie dla pułku brano z 5. Zapasowego Batalionu Strzelców [Schützen-Ersatz-Bataillon 5], utworzonego z 5. Zmotoryzowanego Batalionu Zapasowego Piechoty, który, jak już pisałem wcześniej, wczesną wiosną 1941 odbywał ćwiczenia w Truppenübungsplatz Groß Born [Borne Sulinowo], skąd w połowie czerwca 1941 wydzielono z niego niewielki oddział do ochrony mostów na Wiśle k/Tczewa. Od 15.05.1942 batalion zapasowy podlegał dowódcy Schnellen Truppen II w Szczecinie i w dniu 5.07.1942 został ponownie przemianowany, tym razem na 5. Zapasowy Pułk Grenadierów Pancernych [Panzer-Grenadier-Ersatz-Bataillon 5]. Od jesieni 1942 roku podlegał bezpośrednio pod dowództwo Wehrkreis II w Szczecinie, a ponieważ wg Bartosza na odwrocie zdjęcia przy nazwie „Stettin” umieszczono cyfrę „10” oznaczającą numer Urzędu Pocztowego [Postamt 10] przy Kreckowerstraße 75, miejscem jego postoju musiały być koszary przy Kreckower Landstr. 3-4.
(źrodlo: Lexikon der Wehrmacht)
Tak na marginesie, w galerii > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, w międzyczasie Bach umieścił nowe zdjęcia. Domyślam się, że mogą to być fotografie widoczne pod umieszczonymi przez Krzekowa skanami nr 2 i 3, chyba, że się mylę. Mam nieodparte wrażenie, że zdjęcie opisane jako Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, plik 1/7 przedstawia bramę wjazdową do koszar przy obecnej Żołnierskiej 50 (ciekawe do jakiej jednostki prowadziła przed 1945), za to w tle widać wjazd do koszar przy Kreckower Landstr. 3-4. Także zdjęcie Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, plik 7/7 wg mnie przedstawia wnętrze koszar przy obecnej Żołnierskiej 50.
Załączniki
Kasernen - 02a; 1936.jpg
Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, plik 4/7
Otwarcie nowych koszar, 5.10.1936,
II Bataillon Infanterie-Regiment 5
[Zespół koszarowy przy ul.
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 17 mar 2009, o 11:21

Schulz pisze:a ponieważ wg Bartosza na odwrocie zdjęcia przy nazwie „Stettin” umieszczono cyfrę „10” oznaczającą numer Urzędu Pocztowego [Postamt 10] przy Kreckowerstraße 75
Gwoli ścisłości: Postamt Stettin 10 znajdował się przy Kreckower Str. 107-109.
Schulz pisze:miejscem jego postoju musiały być koszary przy Kreckower Landstr. 3-4
Z czystej ciekawości chciałbym się dowiedzieć, z czego wynika ta pewność.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11275
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 17 mar 2009, o 18:11

Schulz pisze:Mam nieodparte wrażenie, że zdjęcie opisane jako Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, plik 1/7 przedstawia bramę wjazdową do koszar przy obecnej Żołnierskiej 50 (ciekawe do jakiej jednostki prowadziła przed 1945), za to w tle widać wjazd do koszar przy Kreckower Landstr. 3-4.
Tak, zgadza się, ale miałem tu dylemat. W tle widać jednak te koszary Kreckower Landstraße 3-4, więc tak to (na razie) umieściłem.
Schulz pisze:Także zdjęcie Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4, plik 7/7 wg mnie przedstawia wnętrze koszar przy obecnej Żołnierskiej 50.
Przeniósłbym, gdym tylko wiedział, jak nazwać ten nowy album…
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11275
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 17 mar 2009, o 18:31

A z resztą, przeniosłem...
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 17 mar 2009, o 20:29

Bartosz pisze:
Schulz pisze:a ponieważ wg Bartosza na odwrocie zdjęcia przy nazwie „Stettin” umieszczono cyfrę „10” oznaczającą numer Urzędu Pocztowego [Postamt 10] przy Kreckowerstraße 75
Gwoli ścisłości: Postamt Stettin 10 znajdował się przy Kreckower Str. 107-109.
To takie oczywiste, wystarczyło zajrzeć do świetnego planu:
Główne Menu-Download-Mapy, Plany, Zdjęcia lotnicze...-Plan Szczecina z 1936 roku,
ale tak się zaangażowałem w tropienie kolei losów IR5, że te drobne szczegóły zostawiłem Tobie... :wink:
Bartosz pisze:
Schulz pisze:miejscem jego postoju musiały być koszary przy Kreckower Landstr. 3-4
Z czystej ciekawości chciałbym się dowiedzieć, z czego wynika ta pewność.
Dobre pytanie. Co prawda całkowitą pewność to będziemy mieli, jak znajdzie się ktoś, kto rozpozna, w jakich koszarach znajduje się pomieszczenie przedstawione na skanach krzekowa (oczywiście dzisiaj już nie można liczyć na ówczesną szatę graficzną tych wnętrz). Nie podałem, że 5. Pułk Piechoty w momencie wybuchu wojny był skoncentrowany na terenie Prus Zachodnich [Westpreußen] i brał udział w kampanii w Polsce (w składzie 2. Dywizji Piechoty [2. Infanterie-Division]). Potem, w 1940 r. prawdopodobnie został przerzucony na zachodnią granicę Niemiec i do Francji. Znając niemiecką skrupulatność, po wyjściu pułku z koszar przy Kreckower Landstr. 3-4, na ich terenie na pewno ulokowano batalion zapasowy.
ewarudnicka
Posty: 234
Rejestracja: 4 maja 2006, o 10:55

Postautor: ewarudnicka » 17 mar 2009, o 20:54

Schulz pisze:
Bartosz pisze: ...
Wręcz przeciwnie, autor zapisu zawęża nam wybór do zachodniej części miasta.
Bartosz nie bądź taki tajemniczy i wyjaśnij w jaki sposób autor zawęża ten wybór do zachodniej części miasta, czyżby stawiając obok nazwy Stettin niby literkę "W"? Według mnie pierwsza literka to "i", za to ta druga jest dla mnie nieczytelna. Mama odczytała to jako "im". Ja jednak tak do końca nie jestem przekonany, że to "m", tym bardziej, że c.d. "Juli 42." jest napisane linijkę niżej (no chyba, że z braku miejsca).
io = in occidentem = na zachodzie (łac.)
Awatar użytkownika
Bartosz
Expert
Posty: 8809
Rejestracja: 7 cze 2004, o 17:56
Lokalizacja: Stettin

Postautor: Bartosz » 17 mar 2009, o 21:30

ewarudnicka pisze:io = in occidentem = na zachodzie (łac.)
W tym przypadku chodzi jednak bezspornie o Stettin 10 :wink:. Przed 1945 r. statystycznie przynajmniej kilku - kilkunastu Niemców na stu pisało kropkę nad jedynką.
Erich-Falkenwaldergesellschaft
Lakonia
Posty: 32
Rejestracja: 31 gru 2009, o 08:44
Lokalizacja: Warsower Str.

Re: Koszary pod swastyką

Postautor: Lakonia » 31 gru 2009, o 09:32

Witam serdecznie :)
Nie wiem od czego zacząć...
Bardzo interesuję się zdjęciami jednostek wojskowych w Stettinie. Szczególnie jednostką przy Falkenwalderstrasse. Mam taką rzadką możliwość przebywania w tej jednostce (12 BZ) bardzo często z racji pracy, co nie jest żadną tajemnicą. Jednakże nie zamierzam oczywiście rysować układu budynków, czy też (Broń Boże!) robić zdjęć. Pragnę poinformować natomiast, że kilka razy w roku jednostka otwiera swe podwoje dla gości z racji różnych przedsięwzięć. Warto wtedy się wybrać i porównać zdjęcia archiwalne z rzeczywistością... I tu zaczynają się moje wątpliwości odnośnie zdjęć z Bachinstitut.
Pytanie: Gdzie znajdowała się Kreckower Landstraße 3-4? Krzekowska, Ziem krzekowskich jak mniemam?
Zdjęcia z dwóch miejsc są moim zdaniem przemieszane, chyba że Kreckower Landstrasse i Falkenwalderstrasse to to samo, ale na bank nie...

Najpierw te:
Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4

1.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201940.jpg - bardziej mi się wydaje, że to właśnie jest brama jednostki przy Falkenwalderstrasse (al. Wojska Polskiego).

2.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... %20PLG.jpg - dam sobie rękę uciąć, że to jest Falkenwalderstrasse! Budynek widoczny centralnie na wprost musiał zostać potem wydłużony z jednej strony o stołówkę. Wcześniej był z założenia architektonicznego tej samej długości co budynek, z którego jest robione zdjęcie. Trzeba też zwrócić uwagę na drzewa, już wtedy niemałe a dzisiaj bycze jak cholera (piękne!). Muszą być na starych fotkach, bo nie były posadzone po wojnie (do objęcia przez kilka (sic!) osób).

3.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201936.jpg No właśnie... to mi nie pasuje. Czyli pewnie jest to jednostka na Kreckower LAndstrasse, czyli w dobrym miejscu.

4.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201937.jpg Tu mam pewne wątpliwości, bo równie dobrze może to być moja jednostka przy Falkenwalderstrasse. Niestety żołnierze zasłaniają dół drugiego budynku, i nie mogę dobrze policzyć okien (ważny szczegół). Czasami jest tak, że budynki w jednej części jedn. mają określoną liczbę okien a w innej inną. Na zdjęciach widnieją też budynki z jeszcze inną ilością okien. Albo są z innego miejsca, albo pozmieniane.

5.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... -%2004.jpg To pewnie zdjęcie dobrze tu umieszczone, bo moja jedn. to nie jest. Za długi budynek po lewej i nieznany mi układ.

Druga część, rzekomo właśnie zdjęcia z Falkenwalderstrasse:
Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Cambrai-Kaserne/Königsjäger-Kaserne, Falkenwaldererstraße

1.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201937.jpg Na 80% lewy górny róg zdjęcia 2 z wymienionych wyżej. Zdjęcie 2 pokazuje drzewo, ale drzewo na tej fotce, to kolejne. Na 2 natomiast w dali widać kropę cienia od tego drzewa. Jedno zasłania drugie. Żeby z 80 zrobiło się 100% jeszcze przeliczę okna.

2.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201938.jpg Uważam, że to nie jest Falkenwalderstrasse... Bardziej druga część zdjęcia nr 5 z wyżej wymienionych. Czyli inna jedn.

3.) http://sedina.pl/galeria/albums/ftp/now ... 01939-.jpg Tu się wszystko ładnie zgadza. To są budynki dalej, nie przy tym placu widocznym na innym zdjęciu.

4.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201939.jpg Może... ale tak jak pisałam, bardziej mi odpowiada tamta brama ze zdjęcia 1 w wyżej wymienionych. Muszę jeszcze sprawdzić szerokość tego murku, na którym wisi tablica. Tam widać natomiast wjazd i biuro przepustek, które jest takie samo jak dziś. Tutaj mało widać. Tam (1) jest pod murkiem półokrągły krawężnik, tutaj go nie ma. Oczywiście mógł być dobudowany później, ale jakoś tamto mi bardziej pasuje do rzeczywistości. Ten murek jest węższy niż na zdjęciu nr 1. Sprawdzę jak szeroki jest w rzeczywistości.

5.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201938.jpg Nie znam tego miejsca, moim zdaniem to nie jest Falkenwalderstrasse.

Bardzo proszę o wszelkie info na temat budynków koszarowych jak i wojska, które w tych miejscach stacjonowało... No i gdzie jest ta Kreckower Landstrasse?
No i czy jednostka przy Wojska Polskiego daw. Falkenwalderstrasse, miała adres na Falkenwalderstrasse? Może ktoś ma jeszcze jakieś zdjęcia lub informacje o wojsku w tych miejscach, jakieś plany, mapy albo informacje co znajdowało się w poszczególnych budynkach???

No i bardzo bardzo by mi zależało na mapach, szczególnie takich jak już tu znalazłam http://sedina.pl/galeria/albums/ftp/_ma ... tettin.jpg. Niestety ta nie obejmuje jednostki ( a jest tak blisko :/) Ale wszelkie inne mapy i zdjęcia lotnicze wprawią mnie w jeszcze lepszy nastrój niż dzisiejszy sylwestrowy!
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Koszary pod swastyką

Postautor: Schulz » 1 sty 2010, o 22:12

Lakonia pisze:...Gdzie znajdowała się Kreckower Landstraße 3-4? Krzekowska, Ziem krzekowskich jak mniemam?
Zdjęcia z dwóch miejsc są moim zdaniem przemieszane, chyba że Kreckower Landstrasse i Falkenwalderstrasse to to samo, ale na bank nie...
Kreckower Landstrasse to po prostu ul.Żołnierska.
Lakonia
Posty: 32
Rejestracja: 31 gru 2009, o 08:44
Lokalizacja: Warsower Str.

Re: Koszary pod swastyką

Postautor: Lakonia » 4 sty 2010, o 13:27

A czy mogło być tak, że w czasie wojny jakieś budynki na Falkenwalderstrasse zostały zburzone (oczywiście te należące do jednostki)? Bo tak jak pisałam w obszernym poście powyżej kilka rzeczy mi nijak nie pasuje choć jestem tu (Wojska Polskiego 250) codziennie.
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1367
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Re: Koszary pod swastyką

Postautor: Schulz » 4 sty 2010, o 16:02

Lakonia pisze: ...
Najpierw te:
Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4
1.) http://sedina.pl/galeria/alb ... 201940.jpg - bardziej mi się wydaje, że to właśnie jest brama jednostki przy Falkenwalderstrasse (al. Wojska Polskiego).
...
Druga część, rzekomo właśnie zdjęcia z Falkenwalderstrasse:
Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Cambrai-Kaserne/Königsjäger-Kaserne, Falkenwaldererstraße
...
2.)
http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201938.jpg
Uważam, że to nie jest Falkenwalderstrasse... Bardziej druga część zdjęcia nr 5 z wyżej wymienionych. Czyli inna jedn.
...
5.)
http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201938.jpg
Nie znam tego miejsca, moim zdaniem to nie jest Falkenwalderstrasse.
Tu przyznaję rację „Lakonii“. Przeoczyłem to wcześniej, jak debatowaliśmy na początku tego postu, który na dzień dzisiejszy zostal skasowany.
Zdjęcie (5.)
http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201938.jpg
przedstawia pożegnanie dowódcy 5. (Preuß.) Infanterie-Regiment, stacjonującego przy Kreckower Landstraße 3-4, pułkownika Friedricha Wilhelma von Chappuis, który dowodził tym pułkiem od 15 września 1934 do 28 lutego 1938. Tak na marginesie jako General der Infanterie von Chappuis będąc d-cą XXXVIII Korpusu Armii stracił zaufanie wujka Adolfa i strzelił sobie w łep 27 sierpnia 1942.
Z kolei następne zdjęcie (2.)
http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201938.jpg
przedstawia przemówienie kolejnego dowódcy tego regimentu, pułkownika Ericha Buschenhagena, który objął dowództwo 5. pułku 1 marca 1938 i dowodził nim do 30 lipca 1939 roku. Przeżył wojnę w rosyjskiej niewoli.
Wypada więc, aby Bachinstitut przeniósł oba te zdjęcia do Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4
natomiast zdjęcie (1.)
http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... 201940.jpg
jest z ulicy dawnej Kreckower Landstraße, tyle, że przedstawia bramę wjazdową do obecnych koszar Pomorskego Oddziału Straży Granicznej.
Lakonia
Posty: 32
Rejestracja: 31 gru 2009, o 08:44
Lokalizacja: Warsower Str.

Re: Koszary pod swastyką

Postautor: Lakonia » 4 sty 2010, o 16:44

Lakonia pisze:Witam serdecznie :)




No i jeszcze to... Niby Kreckower Landstrasse a ja jednak upieram się, że Falkenwalderstrasse :)

Strona główna > Stettin vor 1945 von Bachinstitut Stettin > Stadtteile und Vororte > Kreckow, Kreckower Feld > Kasernen, Kreckower Landstraße 3-4

2.) http://sedina.pl/galeria/albums/userpic ... %20PLG.jpg - dam sobie rękę uciąć, że to jest Falkenwalderstrasse! Budynek widoczny centralnie na wprost musiał zostać potem wydłużony z jednej strony o stołówkę. (W środku z resztą widać że był wybudowany później...)
Wcześniej był z założenia architektonicznego tej samej długości co budynek, z którego jest robione zdjęcie. Trzeba też zwrócić uwagę na drzewa, już wtedy niemałe a dzisiaj bycze jak cholera (piękne!). Muszą być na starych fotkach, bo nie były posadzone po wojnie (do objęcia przez kilka (sic!) osób).





Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości

cron