Postautor: Bogus » 20 paź 2009, o 00:15
Sporo na temat administracji portowej znajdziesz w III t. „Dziejów Szczecina” (str. 553 i następne).
Do roku 1923, port szczeciński był wyłączną własnością miasta. Funkcje administracyjne pełniła, w ramach Magistratu, Deputacja Portowa (Hafen-Deputation) bądź Deputacja ds. Żeglugi, Handlu i Przemysłu (Deputation für Schiffahrt, Handel und Industrie).
Wskutek zabiegów administracyjnych władz Prowincji Pomorskiej oraz władz miejskich Szczecina, które nie były w stanie samodzielnie finansować rozwoju portu, od 1 kwietnia 1923 r. port szczeciński stał się wspólną własnością państwa pruskiego i miasta Szczecina. Powołano do życia dwa towarzystwa. Zarządzaniem zajmowała się Stettiner Hafengemeinschaft (Szczecińska Wspólnota Portowa) a eksploatacją urządzeń portowych Stettiner Hafenbetriebsgesellschaft (Szczecińskie Towarzystwo Eksploatacji Portu), którego współudziałowcem, obok miasta i państwa, była także szczecińska korporacja kupiecka reprezentowana przez Izbę Handlową (Handelskammer).
Z informacji zawartych w książce wynika, że Stettiner Hafengesellschaft m.b.H. (Szczecińskie Towarzystwo Portowe) powstało na mocy umowy z dn. 29.08. 1929 r. między gminą miejską Szczecin a państwem pruskim, z połączenia dotychczas działających na terenie portu dwóch towarzystw: Stettiner Hafengemeinschaft oraz Stettiner Hafenbetriebsgesellschaft. Tak więc udziałowcami nowej spółki zostało miasto Szczecin i państwo pruskie, natomiast Izba Handlowa przestała być udziałowcem a jej udziały zostały wykupione.