Witam,
Temat pewnie już oklepany. Chodzi o koncepcje, związane z lokalizacją portu z początków istnienia miasta. Zdaję sobie oczywiście sprawę, iż jest w związku z tym kilka teorii, aczkolwiek niektóre rozbieżności budzą moje zastanowienie.
We fragmencie książki "Szczecin - zarys historii" na stronie 23 znajduje się mapa z XIII wieku (wg Leciejewicza), sugerująca, iż sam port znajdował się w okolicach obecnej Trasy Zamkowej, czyli na północ od podgrodzia.
W "Pomorzu plemiennym" Piskorskiego na stronie160 widnieje szereg map, pokazujących przekrojowo rozwój osadniczy Szczecina (wg Łosińskiego). Tam już port i jego zaplecze usytuowane jest bardziej między obecnym Mostem Długim a Trasą Zamkową, czyli bezpośrednio "pod podgrodziem", aczkolwiek zasięg przystani dosięga także do okolic Trasy Zamkowej.
Według "Historii Szczecina", pióra prof. T. Białeckiego, a więc starsza literatura - port najpierw znajdował się w miejscu przedstawionym jak u Leciejewicza,a następnie został w XIII wieku przeniesiony w okolice, które sugeruje Łosiński. Podobnie jest w "Dziejach Szczecina" [red.] Labudy.
W internecie znajduje się również wyjaśnienie koncepcji Łosińskiego - na podstawie słynnego wraku z IX wieku.
http://images.google.pl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1
Zastanawiam się na podstawie jakich śladów archeologicznych Leciejewicz uważa, iż port znajdował się właśnie na północ od podgrodzia? Dlaczego starsza historiografia próbuje przenieść przystań w XIII wieku? Na te pytanie nie umiem odpowiedzieć, przy obecnym stanie wiedzy. Byłbym wdzięczny za ułatwienie zadania. Jedynie teoria Łosińskiego - ma w mojej głowie racjonalne uzasadnienie - ów wrak.
Jeśli ktoś zna nowsze publikacje, próbujące wyjaśnić ów problem - będę wdzięczny za poradę. Pozdrawiam serdecznie.
P.S. Mapki są duże, a zmniejszenie powoduje słabą widoczność. Zainteresowanym mogę przesłać na maila.