Średniowieczny port

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Stau
Moderator
Posty: 498
Rejestracja: 1 sie 2009, o 10:19
Lokalizacja: Szczecin - Stary Turzyn

Średniowieczny port

Postautor: Stau » 1 sie 2009, o 10:38

Witam,

Temat pewnie już oklepany. Chodzi o koncepcje, związane z lokalizacją portu z początków istnienia miasta. Zdaję sobie oczywiście sprawę, iż jest w związku z tym kilka teorii, aczkolwiek niektóre rozbieżności budzą moje zastanowienie.

We fragmencie książki "Szczecin - zarys historii" na stronie 23 znajduje się mapa z XIII wieku (wg Leciejewicza), sugerująca, iż sam port znajdował się w okolicach obecnej Trasy Zamkowej, czyli na północ od podgrodzia.

W "Pomorzu plemiennym" Piskorskiego na stronie160 widnieje szereg map, pokazujących przekrojowo rozwój osadniczy Szczecina (wg Łosińskiego). Tam już port i jego zaplecze usytuowane jest bardziej między obecnym Mostem Długim a Trasą Zamkową, czyli bezpośrednio "pod podgrodziem", aczkolwiek zasięg przystani dosięga także do okolic Trasy Zamkowej.

Według "Historii Szczecina", pióra prof. T. Białeckiego, a więc starsza literatura - port najpierw znajdował się w miejscu przedstawionym jak u Leciejewicza,a następnie został w XIII wieku przeniesiony w okolice, które sugeruje Łosiński. Podobnie jest w "Dziejach Szczecina" [red.] Labudy.

W internecie znajduje się również wyjaśnienie koncepcji Łosińskiego - na podstawie słynnego wraku z IX wieku.

http://images.google.pl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Zastanawiam się na podstawie jakich śladów archeologicznych Leciejewicz uważa, iż port znajdował się właśnie na północ od podgrodzia? Dlaczego starsza historiografia próbuje przenieść przystań w XIII wieku? Na te pytanie nie umiem odpowiedzieć, przy obecnym stanie wiedzy. Byłbym wdzięczny za ułatwienie zadania. Jedynie teoria Łosińskiego - ma w mojej głowie racjonalne uzasadnienie - ów wrak.

Jeśli ktoś zna nowsze publikacje, próbujące wyjaśnić ów problem - będę wdzięczny za poradę. Pozdrawiam serdecznie.

P.S. Mapki są duże, a zmniejszenie powoduje słabą widoczność. Zainteresowanym mogę przesłać na maila.
Awatar użytkownika
hehenio
Posty: 1472
Rejestracja: 21 maja 2005, o 23:23
Lokalizacja: Bartnicza

Postautor: hehenio » 2 sie 2009, o 07:55

Starsze publikacje mogą być skażone "podejściem słusznym", czyli usilnym wykazywaniem "prasłowiańskości" Szczecina. Z tego punktu widzenia byłoby mile widziane istnienie portu związanego ze słowiańskim podgrodziem w zatoce pod (obecnym) Zamkiem. Zaś port przy powstajacym od XIIw. osiedlu osadników niemieckich byłby mniej wart uwagi.
Zatoka ta jest jeszcze w końcu XVI wieku widoczna na planie Brauna. Nie narysowano na niej jednak żadnych statków. Niewątpliwie była ona od początku wykorzystywana na "cele portowe" bo była osłonięta od prądu rzeki. Ale:
- zatoki takie mają naturalną tendencję do stopniowego spłycania (materiałem niesionym przez Odrę i spływający w tym miejscu do Odry strumyk). Zatem z biegiem lat stawała się coraz mniej przydatna,
- coraz większe statki wymagały głębszych wód,
- na południe od niej rozrastało się miasto i powstawały pomosty będące przedłużeniami jego ulic biegnących do rzeki.
Zatem port prawdopodobnie stopniowo przesuwał się w górę rzeki.
Wykopanie starej łodzi, interpretowane jako dowód istnienia w tym miejscu portu może, moim niefachowym zdaniem, równie dobrze dowodzić jego nieistnienia - wraki z portów raczej się usuwa, bo przeszkadzają...
Sugerowałbym prześledzenie fundamentalnego cyklu artykułów Schultza na naszym portalu pod tytułem "Najstarsze nazwy ulic i inne nazwy miejscowe dawnego Szczecina".

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 115 gości

cron