Na mapie okolic Kołbaskowa, z zasobów geoGREIF, datowanej na 1917 rok (ale to chyba błąd, bo na tej samej mapie oznaczony jest już dukt autostrady- a jej historia datuje się chyba od 1933roku) zauważyć można linię przecinającą drogę w Przecławiu (ślad w bruku jak wiemy istnieje do dzisiaj) a następnie wzdłuż drogi w stronę Gumieniec. Jestem przekonany że są to pozostałości dość sporej infrastruktury kolei folwarcznej łączącej okoliczne folwarki, majątki etc. z c ukrownią w Gumieńcach. Na stronie:
http://www.albert-gieseler.de/dampf_de/ ... 2476.shtml
jest zapis o dwukilometrowym odcinku Feldbahn do gospodarstwa w Rajkowie (Rittergut Klein Reinkendorf -nie mylić z Warzymicami), tor ten można zobaczyć na mapie Umgebung von Stettin z 1936. Myślę żę była to rozbudowana sieć kolei łączącą Przecław, Rojkowo -ba, nawet w Ustowie zachował się fragment toru z Zuckerfabrik Scheune czyli cukrownią gumieniecką. Trzeba pogrzebać w historii rodzin właścicieli ziemskich Przecławia czyli rodziny Kraule i Kolbe. Pozdrawiam.
Ps: Określenie "Feldbahn" pochodzi raczej od " Feld" -pole