Spichlerze przy Speicherstraße

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Awatar użytkownika
Torney
Posty: 8630
Rejestracja: 16 wrz 2004, o 13:57

Postautor: Torney » 28 paź 2004, o 20:40

Czy mnie się podoba? Hmm... Średnio :? . Zdjęcia dołączyłem jedynie w ramach uzupełnienia wypowiedzi Grega. Pozdrowionka!
Greg
Posty: 78
Rejestracja: 22 paź 2004, o 20:31
Lokalizacja: Szczecin-Świerczewo, Stausee

Postautor: Greg » 28 paź 2004, o 21:01

Co do tych spichlerzy w Bydgoszczy to podałem je jedynie jako przykład-zresztą szczerze mówiąc to ja te spichlerze w Bydgoszczy widziałem kiedyś przez moment tylko w telewizji..Po prostu uważam, że nasze szczecińskie należy odbudować i już. Żadne opery czy teatry na tym nabrzeżu nie powinny stanąć (ewentualnie gdzieś tam za spichlerzami). Przecież to jedno z niewielu miejsc, w którym można to zrobić od zaraz bez wyburzeń (koniecznych w przypadku "ślimaków" Trasy Zamkowej).
Jest to więc realne, trzeba tylko przekonać do tego tzw. architektów.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 3 lis 2004, o 11:53

A ja już coś wiem!
Poniżej Keson przedstawił dwa zdjęcia Schloß Reitbahn przy Kleine Ritterstraße 3 (Stajnia, obecnie budynek chyba Germanistyki przy Rycerskiej).
Starsze zdjęcie - obrazek „spicherz”
Młodsze zdjęcie - obrazek „spichlerz 2”

Starsze zdjęcie przedstawia wygląd Reitbahnu z roku 1904.
Przebudowy na magazyn teatralny dokonano w latach 1912-13. Wtedy między innym powiększono prawe drzwi i założono daszek na lewymi.
Młodsze zdjęcie widziałem w jednej z publikacji przedwojennych z roku 1925. Dlatego można je spokojnie odatować na lata 1913-1925.
Ostatnio zmieniony 3 lis 2004, o 14:54 przez Bachinstitut, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
keson
Admin
Posty: 844
Rejestracja: 12 maja 2004, o 10:21
Kontakt:

Postautor: keson » 3 lis 2004, o 12:07

Bachinstitut pisze:
Starsze zdjęcie przedstawia wygląd Reitabahnu z roku 1904.
Przebudowy na magazyn teatralny dokonano w latach 1912-13.
Szanowny Ekspercie,
czy zrodla mowia cos o funkcji tego budynku przed przebudowa na magazyn teatralny? O to chyba kruszylismy kopie...
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 3 lis 2004, o 12:22

Niestety, tego nie sprawdzałem. Z czasem na pewno coś znajdę. Mi zależało raczej na odatowaniu zdjęć.
Ps. Jakie tam znowu kopie? Czy Sedina to poligon lub pole bitewne? Lepiej pozgaduj moje zagadki, bo V10 i V12 w dalszym ciągu są nie rozwalone. A V1 była w Twoim sąsiedztwie... :lol:
Awatar użytkownika
stopstop
Posty: 33
Rejestracja: 11 lip 2004, o 17:50

Postautor: stopstop » 28 wrz 2005, o 10:28

Abstrahując od tego, czy budynek przy Rycerskiej był stajnią, czy spichlerzem uważam, że doskonale mozna byłoby w nim podkreslić obie funkcje i wykorzystać dla celów promocyjnych. A pomysły mam następujące:

- Co jest wizytówką Gdańska? Żuraw nad Motławą. Na zasadzie analogii szczecińskich turystów można przyciągać żurawiem na Rycerskiej (tak jak w Toruniu jest krzywa wieża, choć mniej imponująca od tej w Pizzie, to jednak zasada analogii spisuje się całkiem dobrze)

- Moim zdaniem - zdaniem laika - obecnie bydynek prezentuje się niezbyt reprezentacyjnie. Jest słabo wyeksponowany, zapuszczony. Może dobrze byłoby go przekazać na cel komercyjny - hotelarski - przy uwzględnieniu wszelkich obostrzeń konserwatorskich? Oto przykład z Gdańska: http://image.pegs.com/images/UZ/6366/6366_b1.jpg jak ze spichlerza uczyniono luksusowy hotel. Jestem przekonany, że często prywaciarz bardziej potrafi zadbać o swoje, niż państwo, które trzyma, dzierży i... zapuszcza.

P.S. Na początku tej wiadomości napiałem wyraz a b s t r a h u j ą c, ale nadgorliwy program stwierdził, że jest to słowo niecenzuralne...
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 19 gru 2006, o 18:56

Jako bonus dorzucę jeszcze jedno zdjęcie z numeracją.

Drobne uwagi.

1. Budynki na parceli Speicherstraße 31-33 składały się kiedyś istotnie z 3 budynków
[przed 1856 – odpowiednio An der Speichern 45, 46 i 46].
Widoczny na zdjęciu zespół budynków składa się z dwóch obiektów:
- prawy wyższy to dawna Speicherstraße 31-32 [46 i 47] -
- lewy niższy to dwana Speicherstraße 33 [45].

2. Do parceli Speicherstraße 29 należy:
- mała przybudówka po lewej stronie (dotykająca ścianą do budynku Speicherstraße 31-32) [dawniej An der Speichern 49b]
- przejście
- spichlerz [dawniej An der Speichern 49a]

3. Do parceli Speicherstraße 28 należy:
- przejście
- spichlerz [dawniej An der Speichern 50a]
- przejscie
- spichlerz [dawniej An der Speichern 50b]

Schulzi jest happy?

(A teraz muszę gdzieś wyjść.)
Załączniki
Speicherstraße 27-45.jpg
Speicherstraße 27-45
Ostatnio zmieniony 20 gru 2006, o 22:35 przez Bachinstitut, łącznie zmieniany 1 raz.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1380
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 19 gru 2006, o 19:32

Bachinstitut pisze:
...Schulzi jest happy?

(A teraz muszę gdzieś wyjść.)
Bardzo happy! Teraz przynajmniej wiem, że warto próbować, przy tym drugim podejściu pomyliłem tylko nrnr 17 i 18. Powodzenia tam, gdzie musisz wyjść.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 19 gru 2006, o 21:32

Schulz pisze:
Bachinstitut pisze:
...Schulzi jest happy?

(A teraz muszę gdzieś wyjść.)
Bardzo happy! Teraz przynajmniej wiem, że warto próbować, przy tym drugim podejściu pomyliłem tylko nrnr 17 i 18. Powodzenia tam, gdzie musisz wyjść.
Już wróciłem.
Z tym odcinkiem Szpajsierka też miałem trochę kłopotów.
18 obejmowała dwa budynki (dawne 17 [59b] i 18 [59a])
19 [58] spłonęła chyba podczas pożaru Łasztowni 14 listopada 1871.
Nb. to właśnie domy przy Bollwerk i Spiecherstraße zainspirowały mnie do poszukiwań, w wyniku których powstał magiczny planik.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1380
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 19 gru 2006, o 22:56

Bachinstitut pisze: ...Z tym odcinkiem Szpajsierka też miałem trochę kłopotów.
18 obejmowała dwa budynki (dawne 17 [59b] i 18 [59a])
19 [58] spłonęła chyba podczas pożaru Łasztowni 14 listopada 1871...
W moich notatkach mam tylko informacje o pożarze w roku 1871, tj. roku powstania Neue Speicherstrasse. Osobiście będę miał problem z powiązaniem numeracji z 1721 i późniejszej. Spichlerze z tamtego okresu oznaczone są literkami.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 20 gru 2006, o 19:20

Schulz pisze:
Bachinstitut pisze: ...Z tym odcinkiem Szpajsierka też miałem trochę kłopotów.
18 obejmowała dwa budynki (dawne 17 [59b] i 18 [59a])
19 [58] spłonęła chyba podczas pożaru Łasztowni 14 listopada 1871...
W moich notatkach mam tylko informacje o pożarze w roku 1871, tj. roku powstania Neue Speicherstrasse. Osobiście będę miał problem z powiązaniem numeracji z 1721 i późniejszej. Spichlerze z tamtego okresu oznaczone są literkami.
No właśnie, to ten pożar, w którym spaliło się Speicherstraße 19 i wytyczono Neue Speicherstraße.
Co do numeracji, to myślę, że będę mógł pomóc. Proszę jednak o plan z literkami. Wyjatkowo długo siędziałem na numeracją sprzed 1856 i wydaje mi się że wspólnie możemy dać radę, by coś tu rozwikłać.
Ps. Na moim planie na początku tego wątku jest drobny błąd. Wyjaśnię, ale muszę spreparować fotografię.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 20 gru 2006, o 22:44

Jeszcze dwa uściślenia.
W dwóch różnych postach, bo i tak zagmatwana sytuacja.

Zespół trzech budynków posiadające wspólny adres Speicherstraße 22-25:
budynek lewy - dawna Speicherstraße 25 [przed 1856: An den Speichern 53]
budynek środkowy - dawna Speicherstraße 24 i 23 [przed 1856: An den Speichern 54 i 55a]
budynek prawy - dawna Speicherstraße 22 [przed 1856: An den Speichern 55ab]

Na wersji mojego planu z 27 października 2004 jest jeszcze z błędem: budynek środkowy to dawna Speicherstraße 24, budynek prawy - dawna Speicherstraße 22-23.

Drugi post niebawem.
Załączniki
Speicherstraße 22-25.jpg
Speicherstraße 22-25
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 20 gru 2006, o 23:04

Zespół budynków należących do Pommersche Provinzial-Zuckersiederei.

Speicherstraße 18
budynek lewy - dawna Speicherstraße 18 [przed 1856: An den Speichern 59a]
budynek prawy - dawna Speicherstraße 17 [przed 1856: An den Speichern 59b]
W roku 1923 spichlerze zastąpiono nowym budynkiem.

Speicherstraße 17
Obejmowało kiedyś dwa budynki
cześć lewa - dawna Speicherstraße 16 [przed 1856: An den Speichern 60]
część prawa - dawna Speicherstraße 15 [przed 1856: An den Speichern 61a]

Speicherstraße 16-15
Obejmowało kiedyś dwa budynki
część lewa (trzy osie okien) - dawna Speicherstraße 14 [przed 1856: An den Speichern 61b]
część prawa (pozostały 9 osi) - brak numeru [przed 1856: An den Speichern 62a]

Speicherstraße 13-14
Dawny Speicherstraße 13 [przed 1856: An den Speichern 62b]

Nie wszystkiego jestem zupełnie pewien w numeracji, ale powinno pasować.
Załączniki
Speicherstraße 18-13.jpg
Speicherstraße 18-13
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1380
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 21 gru 2006, o 15:54

Bachinstitut pisze:...Co do numeracji, to myślę, że będę mógł pomóc. Proszę jednak o plan z literkami. Wyjatkowo długo siędziałem na numeracją sprzed 1856 i wydaje mi się że wspólnie możemy dać radę, by coś tu rozwikłać...
Spichlerze położone przy ówczesnej ulicy „die Speicher” (1679) zostały na planie z 1721 roku oznaczone literkami: a, b, c, d, e, f, g, h, i, k, l, m, n, o, p, q, r, t. W legendzie umieszczono też literkę „u”, ale tej nie znalazłem. Na początku XVIII w. cech szewski wybudował naprzeciw Dziedzińca Garbarskiego, młyn konny, rozdrabniający korę dębową i brzozową dla celów garbarskich (Lohmühle, 1721 [na planie literka „s”], na miejscu którego według Fredricha powstał stary i nowy Ogród Szewski, (Schustergarten, 1762). Wg legendy załączonej do planu z 1811 (Grundriss der Stadt Stettin innerhalb den Festungswerken und deren neuen Bezirks – Eintheilung) młyn zajmował parcelę „An der Speichern“ nr 65 [Speicherstrasse 10?]. Ponadto na tym planie zaznaczono pod nr 44 Królewski Spichlerz Soli, którym, wg Fredricha, był drugi spichlerz położony na południe od starego Mostu Kłodnego (literka „b” ? [Speicherstrasse 34?]). Tu jestem w kropce, gdyż jeżeli narożna działka to nr 35, to nr 34 też przed 1856 składał sie z dwóch budynków, na planie z 1721 oznaczonych jako "a" i "b".

Zamieniłem poprzedni fragment planu na bardziej wyraźny.
Załączniki
Speicherstrasse_4.JPG
Plan de la Ville Stettin Anno MDCCXXI, rysunek odręczny (fragment)
Ostatnio zmieniony 22 gru 2006, o 01:54 przez Schulz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11310
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 21 gru 2006, o 19:47

No to mi zadałeś zadanie domowe!
Muszę mieć trochę czasu.
Ale... Fascynujące.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości

cron