vojciech pisze:Trudne? Eee... Jedna z łatwiejszych zagadek na tym forum
I dziękujemy serdecznie kolegom z
www.fds.px.pl - zachęcam do odwiedzin.
Dla leniwych ich odpowiedź - wymiękam po kilku zdaniach
Aczklwiek do interpretacji ciągle pozostaje miejsce
===
vojciech
No cóż. Może jako współtwórca "Małej encyklopedii Stoewera"
wypowiem się ja.
Samochody w tym okresie były dosyć podobne do siebie, często
samochody na tym samym podwoziu a z różnymi silnikami miały
różne oznaczenia. Ciężko powiedzieć na 100%, jaki to model
samochody. Aczkolwiek jeśli przyjmiemy kilka prawdopodobnych
założeń, że:
- Zdjęcie było zrobione w Szczecinie, więc jest to Stoewer. W
tych czasach nie było jeszcze nie wiadomo ile marek w
Niemczech, więc można spodziewać się, że ktoś dorwał
"tutejszy" samochód.
- Zdjęcie było zrobione w 1914 roku. Zakładam więc, że
samochód był produkowany w latach ok. 1910 - 1914. Przecież
ktoś nie zrobił sobie zdjęcia w 'starociu'
Wprawdzie w naszej encyklopedii nie ma wszystkich modeli
Stoewera, aczkolwiek w latach 1913-1914 robiony był bardzo
znany model: Stoewer C1.
http://www.fds.px.pl/encyklopedia.php?see=C1
Według mnie, auta na tych zdjęciach są bardzo podobne. Proszę
porównać dolne zdjęcie z naszej 'encyklopedii' i z waszego
forum. W tych czasach, samochody z tego samego modelu miały na
prawdę strasznie różne wersję nadwozi. Ale widzę jednak sporo
podobieństw.
- bok: auto ze zdjęcia, mimo, że bez błotników, drzwi, części
tylnej, reflektorów, to jednak sylwetką przypomina C1
- przód: grill chłodnicy identyczny
- przód: cała maska jest bardzo podobna. Ma charakterystyczny
pałąk, za którym maska się troszkę 'pogrubia'
- tył: mimo, że bez składanego dachu, też jest podobny
- i jeszcze raz przód: powiększenie zdjęcia - auto1b.jpg - na
masce jest taki troszkę nijaki znaczek, jednak identyczny na
obu zdjęciach, logo Stoewera było w identyczny sposób owalne,
ale to co mnie przekonało ostatecznie: spójrzcie na
charakterystyczne zakończenie ramy w okolicach kół.
Charakterystyczny półłuk, gdzie zaczyna się zawieszenie oraz
korba dokładnie w tym samym miejscu.
Jeszcze jedno: wprawdzie maska na waszym zdjęciu wydaje się
nieco krótsza, ale całe zdjęcie jest bardziej pionowe: na
naszym zdjęciu koła są lekko owalne poziomo, na waszym owalne
pionowo.
Jak dla mnie to będzie Stoewer C1, tylko lekko zubożony
mike102
W zasadzie analiza vojtka jest bdb i sluszna. Tylko jedna mala
uwaga.
> - przód: cała maska jest bardzo podobna. Ma charakterystyczny
> pałąk, za którym maska się troszkę 'pogrubia'
Auto z fotografii'1914 jest uciete w miejscu palaka. Dokladnie
tam gdzie koncza sie pionowe wyloty powietrza. To co widac na
masce - to skorzany pasek, ktory uzywano aby scisnac klapy by nie
klekotaly podczas jazdy po bruku.
W owym czasie jeszcze tylko Opel uzywal takiego owalnego logo.
Ale w tym przypadku mamy do czynienia ze Stoewerem.
Najrawdopodobniej jest to - jak dobrze rozpoznano - C1. Ale...
W modelu C1 montowano kola z drobnymi szpychami, a to auto w
przednich ma starsze - z dziesiecioma grubymi. Wskazywaloby to,
ze mamy do czynienia nie z C1 ale jego poprzednikiem B5
produkowanym w latach 1912-13. Bylo to auto stosunkowo popularne
i na jego bazie powstawaly tez auta dostawcze i srazackie.
Warto zwrocic uwage ze kierownica jest z prawej strony i, czego
nie widac, auta te mialy przestawiony pedal hamulca ze sprzeglem
- wobec dzisiejszych.
B5 byl bardzo udany technicznie. Potwierdził to zwyciężając w
„Rajdzie małych samochodów” w 1912 r. a także na angielskim torze
w Brooklands, gdzie ustanowił nowy rekord szybkości – 109 km/h.