Bredow Pytanie

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

Postautor: piotr_now » 15 lut 2007, o 21:21

piotr_now pisze:- w 1900 roku - zakupiono 1,56 ha na południe od Bahnhof, Ladestelle Vulcan
Działka ta kończyła się od strony zachodniej poniżej Paulstrasse
Bachinstitut pisze:A w tych latach, w których budowano Stahlbrücke, coś tam w głębi przy torach kombinowali?
Z torami mogli przez cały czas coś kombinować. Aż tak dokładnych danych nie mam jeszcze ... ale pomiędzy działką zakupioną w 1900 roku a Bahnhof, Ladestelle Vulcan jest wąski pas działki zakupiony w 1896 roku. Wzdłuż torów biegnie ten pas od tego Bahnhofu (a mamy jego zdjatko ? )aż do znacznie ponad Paulstrasse (wzdłuż powstałych tam nasypów, tak jak biegła bocznica).

No ale patrząc na planik Schulz'a, to ta działka z 1896 roku nawet nie dochodzi do tej Waszej magicznej uliczki, która jest na tym planie pokazana czerwoną strzałką. Doskonale tam widać tę bocznicę kolejową, o której pisałem wyzej ...
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 16 lut 2007, o 13:12

Poniżej trzy różne plany rzeczonej okolicy.
Na pierwszym z 1901 - niezrealizowany projekt.
Na drugim z 1914 na czerwono zaznaczyłem Vulkanschule przy Elsasserstraße 1-2.
Na trzecim z 1941 - puste tereny.
Mam wrażenie, że w późnych latach dwudziestych, kiedy zlikwidowano szkołę, teren ten splanowano i dopasowano poziomem do przebiegającej bocznicy kolejowej koło naszej słynnej Pumpernikelturm.
Takie obniżenie terenu między mogło być też jednym z powodów budowy Stahlbrücke (Bredowerbrücke).
Załączniki
Bredow 1941
Bredow 1941
Bredow 1914
Bredow 1914
Bredow 1901
Bredow 1901
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
Schulz
Expert
Posty: 1381
Rejestracja: 10 lis 2005, o 22:16
Lokalizacja: Stettin-Scheune, Berliner Chaussee

Postautor: Schulz » 17 lut 2007, o 00:19

Dla porządku publikuję fragment planu przekazanego mi przez Vitalisa. Jest to skan kopii fragmentu planu Pharus-Stadtplan. Stettin 1910, z czasopisma Stettiner Rundschau z Lubeki z dn.05.08.1989, kontynuatora dodatku o tym samym tytule szczecińskiego dziennika Stettiner General-Anzeiger. Do tego dołączam przerobiony w Corelu negatyw fragmentu mojej kserokopii planu, jak sądzę, z 1910 roku (Plan der Stadt Stettin), do oceny Exaduma, czy się nada.
Załączniki
Plan der Stadt Stettin, 1910 (fragment)
Plan der Stadt Stettin, 1910 (fragment)
Plan der Stadt Stettin, 1910
Plan der Stadt Stettin, 1910
Pharus-Stadtplan. Stettin 1910 (fragment)
Pharus-Stadtplan. Stettin 1910 (fragment)
mirekjot
Posty: 1039
Rejestracja: 17 gru 2004, o 12:32

Postautor: mirekjot » 17 lut 2007, o 14:04

Niech i ja coś dorzucę. Znalazłem taki strżęp kserokopii planu, który nazywa się: "(początowego słowa brak)...Abzeichnung des Entwurfs zum Bebauungsplan von Bredow". Całośc jest niewiele większa (jak to strzęp).Nie umiem ocenic, z którego to roku sytuacja, myślę, że około przełomu wieków lub pierwsza dekada XX w. Co do Elsasserstr. to nie ma jej już na planie z 1929.
Załączniki
Elsasserstr..jpg
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 17 lut 2007, o 23:24

Po ponownym przeglądzie wszystkich dostępnych materiałów coraz bardziej jestem przekonany, że około 1928 przeprowadzono na tym terenie szeroko zakrojone prace niwelacyjne. Przedtem jedynym zagłębieniem był rów z torem kolejowym, który położony był na tyle nisko, że przerzucono nad nim wiadukt łączący Metzstraße i Elsasserstraße. Vulkanschule musiała więc znajdować się na wysokości Pumpernikelturm.
W jakim jednak celu zniwelowano cały ten teren o kilka metrów, wyburzając Vulcanschule?
Czy to powody natury przemysłowej, czy może militarnej?
Zastanawia mnie też położenie tej bocznicy kolejowej. Pierwotnie biegła ona północnym skrajem tego terenu, dziś - południowym. W jakim celu i kiedy przeniesiono te tory?
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

....

Postautor: piotr_now » 18 lut 2007, o 10:14

Nie zapominajmy, że lata 1927, 1928 to totalna destrukcja ze strony Deschimagu i wyprzedaż Vulcana. Dość pamiętne jest zdjęcie wysadzenia wieży zegarowej z tego okresu. Niektóre zdjecia podpisane są datą 1927, niektóre 1928 a jeszcze inne zdjęcia znajdą sie z datą 1929. Skoro był to teren przyległy bezpośrednio do Vulcana, to może faktycznie zrobiono to z "większym rozmachem" ...
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

...

Postautor: piotr_now » 18 lut 2007, o 10:18

Bachinstitut pisze:W jakim celu i kiedy przeniesiono te tory?
... postaram się porozmawiać z powojennymi pracownikami stoczni. Moze oni cos więcej powiedzą.
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 18 lut 2007, o 13:11

Oto rycina Vulkanschule. Duże bydle!
Załączniki
Vulcanschule
Vulcanschule
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

...

Postautor: piotr_now » 18 lut 2007, o 19:02

A w tej Vulcanschule przygotowywano pracowników stoczni ? ... czy to tylko zbieżność nazw ...
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Re: ...

Postautor: Bachinstitut » 18 lut 2007, o 19:12

piotr_now pisze:A w tej Vulcanschule przygotowywano pracowników stoczni ? ... czy to tylko zbieżność nazw ...
Nie, to tylko nazwa obiegowa, którą nadawali szkołom podstawowym w celu łatwiejszej identyfikacji. Na ogół była to nazwa ulicy lub dzielnicy. A w tym przypadku z racji takiej, że blisko Vulkana.
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

....

Postautor: piotr_now » 20 lut 2007, o 09:04

Wpadł w moje ręce wczoraj skan planu Stettina z 1920 roku. No cóż ... bocznicy kolejowej już nie ma - a moze pomyłka w nanoszeniu szczegółów, zaś budynek szkoły wyraźnie na czerowno zaznaczony. Tor główny do dworca Vulcanowskiego dochodzi ....
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Re: ....

Postautor: Bachinstitut » 20 lut 2007, o 09:08

piotr_now pisze:bocznicy kolejowej już nie ma - Tor główny do dworca Vulcanowskiego dochodzi ....
Że niby który to dochodzi?
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

Postautor: piotr_now » 20 lut 2007, o 09:11

Bachinstitut pisze:Że niby który to dochodzi?
Bachu, ten który przechodzi pod Sedanstr, po łuku łagodnie dochodzi do stacji "Vulcan Główny" ;) ... a od dworca w stronę budynku szkoły na poniższych planach odchodzi niewielka bocznica. Na tym planie, który oglądałem tej bocznicy już nie było ...
Awatar użytkownika
Bachinstitut
Expert
Posty: 11311
Rejestracja: 22 cze 2004, o 17:54

Postautor: Bachinstitut » 20 lut 2007, o 09:30

Jasne, teraz kapejszyn. Może i istotnie jej tylko nie zaznaczyli.
Ładna nazwa - Vulkan-Hauptbahnof. Rozumiem , że nasze czcigodne miasto zwało się wtedy Stettin bei Vulkan?
Erich-Falkenwalder-Gesellschaft
Awatar użytkownika
piotr_now
Posty: 1560
Rejestracja: 27 sie 2004, o 22:40
Lokalizacja: Poznań

...

Postautor: piotr_now » 20 lut 2007, o 09:34

Bachinstitut pisze:nasze czcigodne miasto zwało się wtedy Stettin bei Vulkan?
... Bachu - ono zwie sie tak nadal. Jednak ja uzupełnił bym to nieco ...

Stettin bei Vulkan in der naehe von Oderwerke

Co Ty na to ?

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 26 gości