Specjalnie dla poczwórnie fajowego Romka
„Beniowski” SPEO, ex „Niekrasow”, ex „Kaiser”, statek pasażerski żeglugi przybrzeżnej zbudowany w 1905 roku w Stettiner Maschinenbau A.G Vulcan. Armatorem „Kaisera” było przedsiębiorstwo Hamburg-Amerika Linie „Hapag”, obsługiwał kąpieliska morskie w rejonie M.Północnego. Był pierwszym turbinowcem zbudowanym dla niemieckiej floty handlowej. Początkowo miał dwa kominy. Na próbach rozwinął szybkość 20,5 węzła (prawie 38 km/h). W pierwszym okresie eksploatacji zabierał do 2000 pasażerów. W czasie I wojny światowej służył w niemieckiej marynarce wojennej jako stawiacz min, wykonując rajdy na przybrzeżne wody angielskie. W latach 1922-1923 przeszedł w stoczni Stettiner Oderwerke AG gruntowny remont, połączony z wymianą turbin. W okresie międzywojennym pływał jako statek wycieczkowy. Podczas II wojny światowej ponownie w roli stawiacza min wcielony do Kriegsmarine. Po zakończeniu działań wojennych przejęty przez W.Brytanię i w sierpniu 1945 roku przekazany ZSRR jako „Niekrasow”. W kwietniu 1947 roku w ramach podziału floty niemieckiej został oddany Polsce. Przejęcie nastąpiło w Hull (w.Brytania) gdzie do końca października 1947 roku przechodził remont turbin. Następnie po ogólnym remoncie w Stoczni Północnej wszedł 22 lipca 1948 roku do służby w przedsiębiorstwie żeglugi przybrzeżnej „Gryf” gdzie pływał na linii Sopot-Gdynia-Szczecin. Jako jednostka bardzo nierentowna (ogromne zużycie ropy) i przestarzała został wkrótce wycofany z eksploatacji i po próbach użycia go jako statku szkolnego zamieniony na hulk (internat) dla uczniów Szkoły Jungów późniejszej Szkoły Morskiej. Pocięty na złom w 1954 roku.
Pojemność 1912 BRT, 724 NRT. Wymiary: 92,4 (między pionami) x 11,7x 3,5 m. Parowiec, 4 zespoły turbin AEG o mocy 3000 KM. 2 śruby, szybkość 16 węzłów. 4 pokłady, 1 ładownia, 900 pasażerów ( na krótkich wycieczkach zatokowych zabierał do 1200 pasażerów.
Na stronie czterokominowego Romka jeszcze jako dwukominowy „Kaiser”
http://www.czejarek.pl/stettin/stt10b.php ten po prawej na dole.
cdn