Strona 1 z 3

Linia kolejowa na os. Słonecznym

: 19 wrz 2006, o 03:05
autor: Sergeant_Steiner
Witam. Czy jest może ktoś na tym forum, kto ma może zdjęcia przedstawiające tą linię w latach ...-90tych? Podaję link do zdjęcia byłej stacji szczecin słoneczne abyście wiedzieli o co chodzi:
http://www.kolej.one.pl/foto/57/1133746465.jpg
Jestem miłośnikiem tej linii i będe bardzo wdzięczny za każdą starą fotkę przedstawiającą jakiś odcinek tej linii do lat 90 włącznie.

PS: Jeśli jest ktoś kto również jest zainteresowany tą linią to proszę o kontakt na pw. chętnie podzielę sie informacjami itp. Aha mam fotkę w albumie z roku 97 - widać trakcję elektryczną i lampy w miejscu byłego peronu.

: 19 wrz 2006, o 08:36
autor: hans
Znam tylko to:
http://www.bahn-in-pommern.de/strecken/klbhn5.htm

Co do tych informacji to chętnie sie czegoś dowiem. 8)

: 19 wrz 2006, o 19:54
autor: Valus
Moj ojciec w latach 80tych budowal w Kijewie dom. Bedac na budowie jak dzis pamietam po drugiej stronie ulicy nasyp kolejowy a na nim pelno wagonow do przewozenia wegla. Linia przechodzaca przez osiedle sloneczne sluzyla przede wszystkim wlasnie do dostarczania wegla do tamtejszej cieplowni... byc moze przy okazji byla wykorzystywana do transportu pasazerskiego na odcinkach szczecin zdroje-os. sloneczne.

: 19 wrz 2006, o 20:06
autor: Darkman1948
Valus pisze: ...a na nim pelno wagonow do przewozenia wegla.
Moi dziadkowie mieszkali na Slonecznym do polowy lat 90. i zawsze jak ich odwiedzalem to widzialem z balkonu takie wagony z weglem. Nie przypominam sobie natomiast zeby jezdzilo tam cos pasazerskiego.

: 19 wrz 2006, o 20:17
autor: hans
Linia służyła do przewozu pasażerów. Przechodziła przez Płonie, Kołbacz, Glinna, Kartno i do Sobieradza. Podobno co jakis czas do ciepłowni jeżdzi transport z węglem ale ja przez 6 lat jak mieszkam na Słonecznym nigdy nie wiedziałem żadnego pociągu :roll:

: 19 wrz 2006, o 20:22
autor: Valus
To zupelnie dwie rozne bajki...
Linia cieplowni zawsze miala bocznice na koncu Kijewa (fot).
Linia do Kolbacza jest po drugiej stronie "autostrady".

: 19 wrz 2006, o 20:26
autor: Krasiu
Ja pociąg pasażerski pamiętam. To był początek lat 80. Jeździłem tam (na Słoneczne) z babcią do rodziny, która dostała mieszkanie w jednej z "gwiazd". To była niezła wyprawa. Z Niebuszewa tramwajem do centrum, tam przesiadka i znów tramwajem na Basen G. Tam czekało się strasznie długo na "ogórka". Chyba to był "54", który strasznie się telepał. Miałem chyba z pięć lat i żeby mnie oszczędzić zostawałem z babcią u rodziny na noc. Do domu wracaliśmy następnego dnia. Pamiętam taki obrazek: pojedynczy tor i mały peron z dachem wygiętym lekko w literę V. I pociąg. Ciemnooliwkowy wagon starego typu i lokomotywę spalinową. Nie pamiętam czy jechałem tym pociągiem, ale babcia powiedziała mi, że nie raz jechała do Dąbia i stamtąd innym składem przez główny na Niebuszewo.

: 19 wrz 2006, o 20:31
autor: Valus
Tak.. tak.. ja tez pamietam "ogorka" z nr 54 i dluuugi czas oczekiwania na jego przyjazd... co do peronu to tez cos kojarze - kilka plyt rzuconych przy torach i dach w ksztalcie V znajdujacy sie blisko togo przejazdu kolejowego znajdujacego sie na pierwszym zdjeciu. Druga stacja byla chyba gdzies na wysokosci szkoly podstawowej ktora sie miescila na Jeleniej.... albo to juz jakies moje fantazje. Pociagu pasazerskiego jednak nigdy tam nie widzialem.

: 19 wrz 2006, o 20:38
autor: hans
Linia cieplowni zawsze miala bocznice na koncu Kijewa
Wcześniej tory "się rozwidlają" przechodzą przez ul. Dąbską i dalej pod autostradą. Na tym odcinku z torów zostało już niestety niewiele.

: 19 wrz 2006, o 20:47
autor: Valus
Mea culpa... rzeczywiscie na Jeleniej byl kiedys niestrzezony przejazd kolejowy... :) Dawne czasy.... szkoda ze to wszystko zaginelo gdzies bezpowrotnie... znaczy linia dojezdzala kiedys do fabryki kontenerow w Ploni... no i dalej Kolbacze i dalsze miejscowosci.

: 19 wrz 2006, o 21:06
autor: Słoń_77
Pod koniec lat 70-tych i na początku 80-tych zaczęto realizować ideę zastąpienia szybkiego tramwaju kolejką podmiejską, dlatego też zelektryfikowano odcinek linii do osiedla. Trakcja kończyła się za przystankiem. Idea szczytna o tyle o ile zupełnie nie przemyślana. Jednostka elektryczna (to żółte połączone w trzy ) jechała do stacji Dąbie, tam stała kilkanaście minut i dopiero jechała dalej przez SPC, SG i dalej. Stąd ten niewypał. Z powodu nierentowności połączenie zlikwidowano a po jakimś czasie zdemontowano trakcję. 8)

: 19 wrz 2006, o 22:05
autor: Aygon
Za młodu :wink: mieszkałem w tej gwieździe najbliżej przystanku ale tylko z opowiadań wiem iż rzeczonym pociągiem się podróżowałem wraz z obstawą rodzicielską. Sam przystanek dobrze pamiętam. Pewnego razu przyszli, palnikami ścięli wiate i było po przystanku.

: 20 wrz 2006, o 18:30
autor: Sergeant_Steiner
Bardzo dziękuje za wykazanie zainteresowania tym tematem. Fajnie było zobaczyć tego SN61 na istniejącej jeszcze wtedy bocznicy przy gryfbet.

Zauważyłem, że na tym forum są osoby znające sie na tematyce starego szczecina itp.
Jeśli nie znajdziecie jakichś zdjęć z tej linii z okresu do lat 90tych to proszę o jakieś wskazówki gdzie powinienem szukać takich materiałów, może są jakieś archiwa, może jakieś instytucję w których jest możliwość znalezienia tego. Bardzo proszę o radę doświadczonych osób znających się na takiej tematyce.

: 20 wrz 2006, o 21:57
autor: Jsz
hans pisze:Linia służyła do przewozu pasażerów. Przechodziła przez Płonie, Kołbacz, Glinna, Kartno i do Sobieradza...
Dobry opis tej linii wraz ze stacjami i mapką na wiki:
Linia do Starego Czarnowa
Sporo pisaliśmy na Forum o tych torach...

i jeszcze parę fotek tej linii:
Słoneczne

: 20 wrz 2006, o 22:14
autor: MariuszSamek
Jsz pisze:Dobry opis tej linii wraz ze stacjami i mapką na wiki:
Linia do Starego Czarnowa
a na końcu jeden z linków zewnętrznych to sedina.pl ! 8)