Zlikwidowane tramwaje w śródmieściu
: 21 wrz 2008, o 16:09
Witam.
Ostatnio nie daje mi spokoju jedna sprawa . Chodzi o nieistniejące już tramwaje w głównej właściwie części szczecińskiego śródmieścia. Chciałem napisać artykuł. Szukam jakiś informacji, ale poza lakonicznymi informacjami o likwidacji sieci w Wojska Polskiego - Obr. Stalingradu i Jagiellońskiej nie znalazłem nic ciekawego. Jedyne co wiem to to, że w 73r. nastąpiła ta likwidacja i budowa torowiska w Krzywoustego i Boh. Warszawy. Oczywiście jestem zły, że komuchy popsuły komunikacje tam ( szczególnie tam, bo likwidacje tramwajów na Wyszaka np. jeszcze idzie przełknąć ), ale niestety taki był wtedy trend - tramwaj = zło. Moja teza jest następująca:
Usunięcie tramwajów ze śródmieścia przyczyniło się do jego "śmierci". Jedyne co tam napędza ruch to jeszcze ten nieszczęsny deptak. Bo przecież brak odpowiedniego transportu dla mas skutkował przez lata tym, że ludzie przerzucili się w inne rejony gdzie łatwiej było dojechać. Tak więc większość sklepów przeniosło się gdzie indziej. W ogóle stworzyła się duża komunikacyjna dziura otoczona przez Krzywoustego - Piastów - Piłsudskiego - Wyzwolenia - Niepodległości. I te właśnie ulice cieszą się większą popularnością. Zresztą jak deptak Bogusława ma żyć jak nie można tam dobrze dojechać jak się nie ma samochodu ( poza rowerem ). Młodzi ludzie wybierają Galaxy niż np. spacer po deptaku. Wydaje mi się, że wbrew pozorom dojazd ma znaczenie. Młodzi nie mają samochodów - nie będą 1km maszerowali by tam dojść.
Oczywiście pogorszył się też dojazd dla mieszkańców choć może przez lata się przyzwyczaili. Ale to paradoks, że ktoś mieszkający pomiędzy placem Sprzymierzonych a pl. Zwycięstwa ma gorszy dojazd niż mieszkaniec np. peryferyjnego w tym porównaniu osiedla Zawadzkiego. W omawianym miejscu blisko tylko do "E". Zachęcam was do opinii w tej sprawie. Zmierzam do tego czy uważacie, że komunikacje tramwajową w tych ulicach powinno się reaktywować? Do tej pory się o tym raczej nie mówiło. Może też jesteście zdania, że tramwaj ożywi te okolice? Z moich szacunków wynika, że chociażby reaktywacja tramwaju na Wojska Polskiego ( tylko ) wyniosła by koło 10mln zł w takiej oszczędnej wersji, a to tyle co remont który teraz rozpoczyna się na trasie 8'ki czyli w skali miejskich wydatków wcale nie tak dużo i wiele, wiele mniej niż SST. Można by stworzyć projekt Szczeciński Tramwaj Śródmiejski np.
Inne miasta idą w tym kierunku. Rok temu w Poznaniu jechałem trasą o podobnej charakterystyce ( wybudowaną 2-3 lata temu ). Linia biegnie też między budynkami i nie stanowi to tam problemu, a u nas powiedziano, by że to spowoduje hałas itd. a to bzdura - większy hałas robią samochody i większe zanieczyszczenia. Poza tym gdyby myślenie było odważne to nawet przy rozbudowie deptaku można by się pokusić o tramwaj + deptak ( dowoził by on ludzi ). W innych miastach też się tak robi. Oczywiście w takim miejscu tramwaj jeździ powoli i uważa na ludzi. W Monachium widziałem sytuację gdzie pojazd jechał po takim deptaku, a przed nim szli tyłem dwaj ludzie. Tramwaje są tak cichę, że ich nie słyszeli. Tramwaj nawet nie zadzwonił na nich tylko poczekał, aż zejdą z torów. Proszę o opinię za i przeciw .
A teraz wracając do historii. Pewnie tutaj jest sporo starszych ode mnie ludzi i pamięta jeszcze przynajmniej te wczesne lata 70-te. To czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć jak to wszystko wtedy wyglądało i jak to ludzie postrzegali. Czy stan tej linii tramwajowej w śródmieściu był kiepski? Jak przebiegała likwidacja i przebudowa ulic. Bo przecież tramwaje pewnie przestały kursować z dnia na dzień, ale torów nie zwinięto tak jak dywanu. Czy po przebudowie jak krążą plotki tory rzeczywiście zostały pod asfaltem? - czy te tory tam pod jezdniami nadal są? Kiedy znikły ostatnie ślady po tramwaju? Co na ten temat pisały gazety? Jaki tabor tam kursował - czy zdążyła tam przejechać jakaś 102Na ( to taki tramwaj jak dwa lata temu wycofano z eksplotacji - przegubowy ) Ma ktoś jakieś ciekawe zdjęcia z tramwajami w śródmieściu
Jestem fanem tramwajów i takie rzeczy mnie ciekawią. Z góry dziękuje za wszelkie komentarze. Może ktoś raz na zawsze wybije mi z głowy reaktywację tramwaju tam, a może rozpoczęcie tej dyskusji się w efekcie przyczyni nawet do tego, że miasto będzie myślało o odbudowie tramwaju?
Pozdrawiam.
Ostatnio nie daje mi spokoju jedna sprawa . Chodzi o nieistniejące już tramwaje w głównej właściwie części szczecińskiego śródmieścia. Chciałem napisać artykuł. Szukam jakiś informacji, ale poza lakonicznymi informacjami o likwidacji sieci w Wojska Polskiego - Obr. Stalingradu i Jagiellońskiej nie znalazłem nic ciekawego. Jedyne co wiem to to, że w 73r. nastąpiła ta likwidacja i budowa torowiska w Krzywoustego i Boh. Warszawy. Oczywiście jestem zły, że komuchy popsuły komunikacje tam ( szczególnie tam, bo likwidacje tramwajów na Wyszaka np. jeszcze idzie przełknąć ), ale niestety taki był wtedy trend - tramwaj = zło. Moja teza jest następująca:
Usunięcie tramwajów ze śródmieścia przyczyniło się do jego "śmierci". Jedyne co tam napędza ruch to jeszcze ten nieszczęsny deptak. Bo przecież brak odpowiedniego transportu dla mas skutkował przez lata tym, że ludzie przerzucili się w inne rejony gdzie łatwiej było dojechać. Tak więc większość sklepów przeniosło się gdzie indziej. W ogóle stworzyła się duża komunikacyjna dziura otoczona przez Krzywoustego - Piastów - Piłsudskiego - Wyzwolenia - Niepodległości. I te właśnie ulice cieszą się większą popularnością. Zresztą jak deptak Bogusława ma żyć jak nie można tam dobrze dojechać jak się nie ma samochodu ( poza rowerem ). Młodzi ludzie wybierają Galaxy niż np. spacer po deptaku. Wydaje mi się, że wbrew pozorom dojazd ma znaczenie. Młodzi nie mają samochodów - nie będą 1km maszerowali by tam dojść.
Oczywiście pogorszył się też dojazd dla mieszkańców choć może przez lata się przyzwyczaili. Ale to paradoks, że ktoś mieszkający pomiędzy placem Sprzymierzonych a pl. Zwycięstwa ma gorszy dojazd niż mieszkaniec np. peryferyjnego w tym porównaniu osiedla Zawadzkiego. W omawianym miejscu blisko tylko do "E". Zachęcam was do opinii w tej sprawie. Zmierzam do tego czy uważacie, że komunikacje tramwajową w tych ulicach powinno się reaktywować? Do tej pory się o tym raczej nie mówiło. Może też jesteście zdania, że tramwaj ożywi te okolice? Z moich szacunków wynika, że chociażby reaktywacja tramwaju na Wojska Polskiego ( tylko ) wyniosła by koło 10mln zł w takiej oszczędnej wersji, a to tyle co remont który teraz rozpoczyna się na trasie 8'ki czyli w skali miejskich wydatków wcale nie tak dużo i wiele, wiele mniej niż SST. Można by stworzyć projekt Szczeciński Tramwaj Śródmiejski np.
Inne miasta idą w tym kierunku. Rok temu w Poznaniu jechałem trasą o podobnej charakterystyce ( wybudowaną 2-3 lata temu ). Linia biegnie też między budynkami i nie stanowi to tam problemu, a u nas powiedziano, by że to spowoduje hałas itd. a to bzdura - większy hałas robią samochody i większe zanieczyszczenia. Poza tym gdyby myślenie było odważne to nawet przy rozbudowie deptaku można by się pokusić o tramwaj + deptak ( dowoził by on ludzi ). W innych miastach też się tak robi. Oczywiście w takim miejscu tramwaj jeździ powoli i uważa na ludzi. W Monachium widziałem sytuację gdzie pojazd jechał po takim deptaku, a przed nim szli tyłem dwaj ludzie. Tramwaje są tak cichę, że ich nie słyszeli. Tramwaj nawet nie zadzwonił na nich tylko poczekał, aż zejdą z torów. Proszę o opinię za i przeciw .
A teraz wracając do historii. Pewnie tutaj jest sporo starszych ode mnie ludzi i pamięta jeszcze przynajmniej te wczesne lata 70-te. To czy ktoś jest w stanie mi powiedzieć jak to wszystko wtedy wyglądało i jak to ludzie postrzegali. Czy stan tej linii tramwajowej w śródmieściu był kiepski? Jak przebiegała likwidacja i przebudowa ulic. Bo przecież tramwaje pewnie przestały kursować z dnia na dzień, ale torów nie zwinięto tak jak dywanu. Czy po przebudowie jak krążą plotki tory rzeczywiście zostały pod asfaltem? - czy te tory tam pod jezdniami nadal są? Kiedy znikły ostatnie ślady po tramwaju? Co na ten temat pisały gazety? Jaki tabor tam kursował - czy zdążyła tam przejechać jakaś 102Na ( to taki tramwaj jak dwa lata temu wycofano z eksplotacji - przegubowy ) Ma ktoś jakieś ciekawe zdjęcia z tramwajami w śródmieściu
Jestem fanem tramwajów i takie rzeczy mnie ciekawią. Z góry dziękuje za wszelkie komentarze. Może ktoś raz na zawsze wybije mi z głowy reaktywację tramwaju tam, a może rozpoczęcie tej dyskusji się w efekcie przyczyni nawet do tego, że miasto będzie myślało o odbudowie tramwaju?
Pozdrawiam.