Bahnhof Finkenwalde

Dyskusje na temat miasta do 26 kwietnia 1945 r.
Awatar użytkownika
kicikk
Posty: 110
Rejestracja: 7 maja 2004, o 17:38
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Bahnhof Finkenwalde

Postautor: kicikk » 15 maja 2005, o 01:41

Zainteresowany stroną http://pp93.no-ip.info/%7Eadr/stacje.htm udałem się na teren dawnego dworca Finkenwalde parę dni temu aby na własne oczy zobaczyć te podkłady. Znajdują się one z każdej strony budynku przy ul. Winogronowej 11 (lub 111 , już nie pamiętam), który należy do PKP i nawet wyglada jakby wchodzil w skład infrastruktury kolejowej. Z jednej jego strony jest pas podkładów (czy te deseczki to oby na pewno podkłady-za tym faktem przemawia jednak ich regularne ułożenie), który idzie w stronę ul. Jaśminowej (stara linia do Płonii) oraz drugi pas, który delikatnym łukiem przybliża się do wspomnianego od strony Dąbia (stara linia do Dąbia). Idąc w drugą stronę na przedłużeniu ul. Jaśminowej znajduje się most pod nasypem kolejowym jednak wydaje się on nieco za niski aby mógł się pod nim zmieścić pociąg. W związku z powyższym nasuwa się kilka pytań: Czy ten most był zbudowany pod linię do Płonii czy linię do Płonii od razu podpięto pod nowo wybudowaną linię do Szczecina? Z tego co wiem to most na Regalicy został zniszczony w 1945 ale czy nową linię przez Podjuchy wybudowali Polacy czy przez jakiś czas działały równolegle te 2 połączenia?? Czy do dworca prowadziło po 1 torze z każdego kierunku (jezeli nie to dlaczego tylko te podklady sie zachowaly, a moze byly jesczze do niedawna wykorzystywane??)? No i w koncu co to jest za budynek ten przy Winogronowej? A może ktoś ma jeszcze jakieś informacje o tej linii do Płonii (która obecnie istnieje tylko do ciepłowni przy os. Majowym)? Niezmiernie mnie ciekawi ten temat i byłbym wdzięczny gdyby ktoś mógł rozwiać moje wątpliwości ;)
Maciej Kiciński
Awatar użytkownika
Jsz
Posty: 1698
Rejestracja: 17 lis 2004, o 19:32
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Postautor: Jsz » 15 maja 2005, o 09:19

Myślę że większość odpowiedzi na Twoje pytania jest w Zagadce mirkajot tutaj:
http://www.sedina.pl/phpBB3/viewtopic.php?t=1337
Budowę nowej linii kolejowej na trasie Dąbie - Szczecin tzw. Guterumgehungsbahn (towarowa linia obwodowa) rozpoczęto 21 Marca 1923 (Erste Spatenstich) w okolicach wsi Ustowo, a ukończono w 1933. (budowana równolegle z Autostradą Poznańską). Założeniem tej linii było odciążenie Stacji Sz. Główny od ruchu towarowego. Na tej nowej trasie w dniu 15 maja 1936 otwarto 2 przystanki: Buchheide (Szczecin Zdroje) oraz Bad Jungfernberg (Szczecin Dziewoklicz).
Krzyżowała się ona linią lokalną Finkenwalde-Neumark i właśnie na Jaśminowej wybudowano betonowy wiadukt.

Tak naprawdę są/były 3 stacje kolejowe Szczecin Zdroje:
1. Finkenwalde -rejon BP
2. Buchheide = Szczecin Zdroje na ul. Letniskowej (do lat '70)
3. Szczecin Zdroje na Walecznych (nowa stacja od lat '70)

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 60 gości